آشپزیدستور آشپزی

کیک لبو خوشرنگ و خوشمزه با یک دستور متفاوت اما عالی

طرز تهیه و نکات درست کردن کیک لبو و کیک آب لبوهمیشه وقتی لبو درست می کردم و آب لبو ته قابلمه می‌موند اینقدر خوشرنگ بود که حیفم می‌اومد، بریزم بیرون و دوست داشتم ازش استفاده مفید داشته باشم. یه روز بلاخره کیک آب لبو درست کردم. البته برخلاف انتظارم که بعداً براتون بیشتر توضیح میدم رنگ کیکم قرمز نشد. اما انتظار یک کیک قرمز و مخملی رو داشتم برای همین تصمیم گرفتم ایندفعه کیک لبو خوشرنگ و قرمز مثل اونی که در تصورم بود، رو درست کنم.

شروع کردم به گشتن دنبال یک دستور کامل و خوب که بتونم با اطمینان یک کیک لبو خوشرنگ و خوشمزه بپزم. اما متأسفانه هیچکدام از دستورات چه سایت‌های ایرانی و چه خارجی برام راضی کننده نبود و به دلم نچسبید؛ تا اینکه خودم به ابتکار خودم و بهم چسباندن نکات خوب دستورات مختلف، این کیک لبو را پختم که خیلی خوب شد. هم بافت خیلی لطیف و پفدار پیدا کرد، هم اینکه خوشرنگ و خوشمزه شد. خلاصه شماهم اگر مثل من دوست دارید کیک لبو درست کنید. دستور زیر رو بهتون پیشنهاد میدم.

یک نکته مهم قبل از پخت کیک لبو یا کیک آب لبو:

من هم، کیک لبو پختم، هم کیک آب لبو نکته قابل توجه در مورد آن‌ها این است که:

تا قبل از گذاشتن کیک در فر کیکتون خیلی خوشرنگ هست و کاملاً قرمز رنگه، مثل آنچه در تصاویری که در ادامه قرار دادم می‌بینید. اما بعد از پخت، رنگ کیک عوض می‌شود و کیک لبو به رنگ زرد مایل به صورتی خیلی کم رنگ میشه و کیک آب لبو هم کرم رنگ می‌شود. بنابراین غافلگیر نشوید و این کیک‌های قرمز و مخملی که در گوگل تصاویر آنها را می‌بینید این کیک‌ها با اضافه کردن رنگ خوراکی قرمز، علاوه بر لبو این رنگی شدند یا چیز کیک لبو هستند نه کیک لبو که در فر پخته می‌شود.

اما ترفندی بکار گرفتم که رنگ کیکم هم خیلی خوب شود و به شکل قرمز سیر درآمد. که در ادامه براتون کامل توضیح می‌دهم.

خواص لبو یا همان چغندر قرمز:

دوست دارم خیلی کوتاه در مورد خواص چغندر بنویسم تا بدانید دارید یک کیک مقوی رو درست می‌کنید. بخصوص برای بچه‌هایی که دوست ندارند لبو بخورند. با این ترفند خیلی راحت و با اشتیاق می‌توانید بهشون چغندر را بعنوان یک دسر خوشمزه بدهید.

  • لبو سرشار از مواد مغذی مانند: آهن، منگنز، مس، پتاسیم، و منیزیم است.
  • کاهش فشار خون؛
  • جلوگیری از سرطان ریه، پوست و خون؛
  •  آب لبو از آلزایمر پیشگیری می‌کند.
  •  لبو سرشار از فیبر است که به کارکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند.
  •  لبو منبع غنی از فولیک اسید است که برای مادران باردار بسیار مفید است.
  • لبو سرشار از آهن است که جلوی بروز کم خونی را می‌گیرد.
  • خطر ایجاد آب مروارید را کاهش می‌دهد.
  • لبو دارای کلسیم است که استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت می‌کند.
  • دارای مقادیر زیاد ویتامین A است که برای پوست مفید است و دارای خواص ضد پیری است.
  • موجب سم‌زدایی در بدن شده و به تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کند.
  • ویتامین‌های گروه B، کلسیم و منیزیم در مبارزه با استرس و اضطراب مفید هستند و لبو همه این مواد معدنی ضروری را دارد.

حتما بخوانید: طرز تهیه ترشی چغندر قرمز

مواد لازم برای تهیه کیک لبو خوشرنگ:

مواد لازم برای تهیه کیک لبو خوشرنگ و خوشمزه

  • آرد: یک لیوان
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • لبو: ۳ عدد متوسط
  • شکر: نصف لیوان
  • آب لبو غلیظ: یک سوم لیوان
  • گلاب: ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری (اگر گلاب نداشتید بجای آن از هل یک قاشق چای خوری یا رنده پوست پرتقال یک قاشق مرباخوری پر استفاده کنید. )
  • بیکینگ پودر: یک قاشق مرباخوری
  • وانیل: نصف قاشق چای خوری
  • پودر کاکائو: یک قاشق غذاخوری (حتماً لازم است.)
  • روغن: یک چهارم لیوان

توجه: پودر کاکائو هم برای خوشرنگ شدن کیکتون و هم برای عطر دادن به کیک لازم هست. بنابراین قابل حذف کردن نیست.

چغندر را با آب کم مثلاً یک لیوان برای ۵ الی ۶ عدد چغندر، بگذارید خوب حدود ۲ ساعت بپزد. وقتی لبو آماده شد، یک سوم لیوان آب لبو را کنار بگذارید. (لازم نیست پوست چغندر را بگیرید فقط آنها را خوب بشویید.)

مراحل درست کردن کیک:

۱- آرد را با بیکینگ پودر و پودر کاکائو مخلوط کنید و ۳ بار الک کنید تا کیک خوب پف کند. (۸ نکته مهم برای پف کردن کیک)

الک کردن آرد کیک

۲- لبوها را به قطعات کوچک ببرید. همراه با آب لبو و  گلاب داخل مخلوط کن بریزید و خب آنها را باهم پوره کنید. از این مقدار چغندر و آب لبو حدود یک لیوان، پوره لبو بدست می‌آید. یکی دو قاشق کمتر یا بیشتر شد، مشکلی ندارد.

تهیه پوره لبو برای درست کردن کیک لبو

۳- تخم مرغ، شکر و وانیل را در ظرف بریزید و با دور تند همزن و در یک جهت ۶ الی ۷ دقیقه بزنید تا خوب پف کند و کرم رنگ و کش‌دار شود. زدن تخم مرغ با شکر از مهم‌ترین نکات پفدار شدن این کیک است.

زدن تخم مرغ و سفیده کیک لبو

۴- بعد از آن روغن را اضافه کنید. حدود ۱۰ ثانیه با همزن در حد مخلوط شدن روغن با دیگر مواد، مواد کیک را بهم بزنید. لبو را هم که به شکل پوره درآورید اضافه کنید و آن را هم ۲۰ ثانیه با هم زدن مخلوط کنید.

اضافه کردن پوره لبو به مواد کیک

۶- در آخر آرد را در ۴ الی ۵ مرحله، در حالی که الک می‌کنید، کم‌کم به مواد کیک اضافه کنید و در یک جهت با همزن خاموش یا لیسک خوب با مواد مخلوط کنید.

اضافه کردن آرد به مواد کیک لبو

۷- قالب کیک را آماده کنید. چرب و آرد پاشی کنید و مواد کیک را بطور یکنواخت داخل قالب بریزید.

۸- قالب کیک را در فر در دمای ۱۸۰ الی ۱۹۰ درجه سانتی گراد که از ۱۵ دقیقه قبل روشن کرده‌اید و خوب داغ شده قرار دهید تا حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد کیک بپزد. مثل همیشه تا کیک نپخته برای اینکه پف آن نخواد در فر را اصلاً باز نکنید.

وقتی کیک آماده شد، می‌توانید به سلیقه خودتون آن را تزیین کنید.

کیک لبو بدون تزیین

من برای تزیین از خامه قنادی استفاده کردم و بهش یک قاشق غذاخوری آب لبو اضافه کردم و با استفاده از قالب‌های شیرینی نخودی برش های لبو را به شکل قلب درآوردم. اما همانطور که گفتم تزیین این کیک لبو خوشرنگ و خوشمزه کاملاً به سلیقه خودتون بستگی دارد.

روش درست کردن کیک لبو خوشرنگ و خوشمزه

همانطور که در عکس می‌بینید با اضافه کردن کمی پودر کاکائو رنگ کیک لبو خیلی خوشرنگ و عالی می‌شود. رنگ کیک به قرمز خیلی پررنگ تبدیل می‌شود. که اگر پودر کاکائو نزنید رنگ کیکتون به این زیبایی نمی‌شود.

برش کیک لبو

طرز تهیه کیک با آب لبو

من از آب لبو تنها هم برای درست کردن کیک استفاده کردم. البته رنگ کیک قرمز نمی‌شود. اما خواص لبو را دارد. کیک خیلی عالی و پفداری شد. دستور تهیه و مواد  آن درست مثل کیک اسفنجی است با این تفاوت بجای شیر و دیگر مایعات کیک از:

نصف لیوان آب لبو و یک چهارم لیوان گلاب استفاده کردم.

تصویر کیک آب لبو قرار می‌دهم. اگر دوست دارید این کیک خوشمزه رو هم درست کنید، دستور کیک اسفنجی و نکات آن را اجرا کنید. فقط بجای مایعات کیک موادی که در بالا گفتم را اضافه کنید.

طرز تهیه کیک آب لیو مقوی و خوشمزه

و برای تزیین آن هم از گاناش استفاده کردم.

۳.۸/۵ - (۱۸ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. سلام سعیده جان امیدوارم خوب باشید من دنبال کیک هلو هستم و از آنجایی که به شما ایمان دارم که آموزشهای شما عالی،و بدون نقض است بی زحمت کیک هلو هم آموزش میدید.پیشاپیش ممنونم از شما

  2. سعیده خانم جان سلام امیدوارم خوب باشید سوالی داشتم لطف میکنید بفرمایید یک قاشق مرباخوری بیکینگ پودر معادل چند گرم است دستتون درد نکنه

  3. با سلام سعیده خانم دستتون درد نکنه من این کیک را درست کردم فوق العاده خوشمزه بود عالی مثل همیشه ممنون از شما

  4. با سلام من کیک اسفناج را با دستور شما درست کردم عالی شد ممنون از آموزشهای خوب و کاملتون سوالی داشتم امکانش است چغندر را خام رنده کنم توی کیک

    1. سلام بله با پودر کاکائو هیچ مشکلی نداره طعمش خوب میشه من دوست داشتم. اما اگر بخوام با کیک شکلاتی مقایسش کنم کیک شکلاتی خوشمزه تر میشه. ولی بازم طعمش خیلی خوب میشه امتحان کنید.

      1. سلام
        در تصویر شیر هم هست ولی در توضیحات نیست، آیا شیر هم نیازه؟

  5. سلام و ممنون از سایت خوبتون
    ببخشیددر این دستور میزان شکر رو نگفتید..میشه میزانشو ذکر کنید ..مممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا