آشپزیترفند و تجربه آشپزی

چیکار کنیم کیک گنبدی نشود ( نکات مهم صاف شدن روی کیک )

ترفندهایی برای اینکه کار کنیم کیک گنبدی نشود و سطح روی کیک صاف باشدیکی از مشکلاتی که ممکن است در هنگام پخت کیک بخصوص کیک اسفنجی پیش بیاید، این است  که کیک حالت گنبدی و برآمده بگیرید. صاف نبودن روی کیک باعث میشه هم ظاهر خوبی نداشته باشد و هم اینکه برای تزیین اون دچار مشکل شویم. در ادامه با ۶ راهکار برای اینکه کیک گنبدی نشود و سطح صاف و بدون برآمدگی داشته باشد. و ۲ ترفند برای صاف کردن کیک گنبدی بعد از پخت آشنا می شوید.

راهکارهایی برای اینکه گیگ گنبدی نشود

۱- دمای فر

یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود کیک گنبدی نشود. مناسب بدون دمای فر است. اما چرا؟

اگر کیک با دمای بالا پخته شود، باعث می شود رو و اطراف کیک سریع تر پخته شود در نتیجه وسط کیک پف کند و کیک برآمده و گنبدی شود. برای حل این مشکل همیشه کیک را در دما پایین تر از میزانی که در دستور کیکتون هست آماده کنید و در عوض زمان پخت کیک را افزایش دهید تا به مرور و کم کم کیک بپزد و همه‌ی نقاط آن به یک اندازه پف کند و یکدست شود.

بهترین انتخاب برای دمای فر، که کیک گنبدی نشود ۲۵ درجه فارنهایت یا ۱۴ درجه سانتی گراد کمتر از میزان دمایی است که در دستور کیتون گفته شده و اضافه کردن ۱۵ دقیقه به زمان پخت است.

برای مثال اگر کیک را در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت یا همان ۱۷۷ درجه سانتی گراد برای مدت ۳۰ دقیقه باید آماده کنید. برای جلوگیری از گنبدی شدن کیک آن را در دمای ۳۲۵ درجه فارنهایت یا ۱۶۳ درجه سانتی گراد و در زمان ۴۵ دقیقه بپزید.

نکته دیگر برای دمای فر این است که فر را بیش از حد داغ نکنید. ۲۰ دقیقه برای گرم شدن فر کافی است. اگر دمای فر زیاد باشد علاوه بر اینکه باعث برآمده شدن سطح کیک شده، باعث ترک خوردن روی کیک بعد از پخت نیز می شود. بنابراین در پخت کیک عجله نکنید. تا نتیجه سعیتان عالی شود.

تاثیر دمای فر برای اینکه کیک گنبدی نشود و سطح آن برآمده نباشد

بهترین وسلیه برای تشخیص دمای واقعی فر استفاده از دماسنج فر است. اما به صورت تجربی کم کم دستون میاد که باید فرتون رو در چه دمایی تنظیم کنید و درجه آن چقدر باید کم یا زیاد کنید. اما اگر می‌خواهید حرفه ای کار کنید دماسنج نیاز دارید؛ مخصوصاً اگر قصد درست کردن شیرینی دارید.

خرید دماسنج مخصوص فر از دیجیکالا

۲- یکسان سازی دمای کل قالب

بعد از دمای فر یکی دیگر از نکات مهم برای گنبدی نشدن کیک این است که حرارت در تمام نقاط قالب یکسان باشد تا همه نقاط هم زمان باهم بپزنند و پف یکسانی داشته باشند. برای رعایت این نکته دو راهکار زیر را بکار بگیرید:

۱- کیک را در طبقه وسط فر قرار دهید.

۲- کاری کنید اطراف و وسط قالب دمای یکسانی داشته باشند.

چون اطراف قالب سریع داغ می شود، باعث شده دور کیک نسبت به وسط آن سریع تر بپزد و سفت شود. بنابراین خمیر وسط کیک که جا برای پف ندارد در وسط کیک جمع شده و کیک گنبدی می  شود. برای حل این مشکل یک ترفند عالی وجود دارد.

  • حوله های قدیمی و کهنه را تمیز بشویید.
  • به اندازه قطر قالب ببرید.
  • با آب سرد حوله را خیس کنید آب زیادی آن را بفشارید.
  • دور قالب بپیچید و با یک سنجاق قفلی آن را محکم کنید.
  • بعد قالب را در سینی فر قرار دهید که حرارت مستقیم به حوله نخورد بعد سینی را در طبقه وسط فر قراد دهید، تا بپزد.

تاثیر حوله خیس برای اینکه کیک گنبدی نشود

این ترفند باعث می شود اطراف قالب زود داغ نشود. در نتیجه کیک در اطراف و وسط یکنواخت بپزد و سطح صاف و یکنواخت داشته باشد. بعلاوه این روش باعث می شود همه جای کیک یکدست بپزد و کناره های کیک قهوه ای و سفت نشود.

تاثیر حوله خیس برای اینکه کیک گنبدی نشود و داشتت کیک صاف و مناسب تزیین

۳- پخش مواد کیک در قالب

اگر مواد کیک در یکجا بیشتر انباشته باشد، طبیعی است که در اون نقطه بیشتر پف می کند. بنابراین مواد کیک را در تمام سطح قالب یکنواخت پخش کنید تا کیک گنبدی نشود .

وقتی خمیر کیک را داخل قالب می ریزید دست خود را بصورت دورانی بچرخانید تا کیک در همه سطح قالب پخش شود. اگر همه مواد را در وسط قالب بریزید حباب های هوا در وسط کیک جمع می شود. بعد در هنگام پخت این هوای موجود در وسط کیک باعث ترک خوردن و برآمده شدن وسط کیک نسبت به کناره های کیک می شود.

وقتی مواد کیک را در قالب ریختید، قالب را چند بار محکم به یک سطح صاف بکوبید تا ضمن خارج شدن حباب های هوا از کیک و حباب حباب نشدن روی کیک، مواد کیک در همه جای قالب هم سطح شود و کیک گنبدی نشود و سطح صاف داشته باشد.

تاثیر پخش یکنواخت مواد داخل قالب کیک برای اینکه کیک گنبدی نشود

۴- مقدار مواد موجود در قالب

اگر کیک در قالب خیلی بزرگ یا کوچک ریخته شود. موجب می شود کیک بعد از پخت سطح صاف نداشته باشد. مواد کیک باید یک سوم تا نصف قالب را پر کند.

اگر قالب بزرگ باشد، اطراف کیک نازک است و سریع می پزد و باعث گنبدی شدن کیک می شود و همچنین اگر قالب کوچک باشد کیک از قالب بیرون می زند و از کناره ها جا برای پف کردن ندارد. برای همین از وسط پف می کند در نتیجه وسط آن برآمده می شود.

نکته: برای کیک اسفنجی چون مقداری از پف کیک موقع هم زدن کیک اتفاق میافتد. اگر مواد کیک تا نصف قالب را هم بگیرند، اشکالی ندارد.

۵- آماده سازی قالب کیک و گنبدی نشدن کیک :

یک نکته ساده اما بسیار مهم برای اینکه کیک گنبدی نشود این است که: برای آماده سازی قالب کیک  اطراف قالب رو چرب نکنید و فقط کف قالب رو چرب و آرد پاشی کنید.

این نکته ساده رو رعایت کنید و ببینید چقدر تاثیر داره که کیتون گنبدی نشود.

۶- نکاتی در حین پخت کیک

بیکینگ پودر را قبل از الک کردن به آرد اضافه کنید تا در همه آرد پخش شود. اگر بیکینگ پودر در همه جا یکنواخت پخش نشود. کیک بطور یکنواخت پف نمی کند.

همچنین اگر مقدار بیکنیگ زیاد باشد، باعث ترک خوردن و گنبدی شدن کیک می شود.

مواد کیک را بصورت دورانی و به اندازه نه زیاد و نه کم بهم بزنید.

اگر این نکات را رعایت کردید و باز کیکتان گنبدی شد، احتمالاً دستور کیک خوبی ندارید و میزان مواد آن مناسب نیست.

اگر کیک گنبدی شد برای صاف کردن آن چیکار کنیم؟

۱- حوله

یکی از راهکارها برای خواباندن پف زیادی کیک در وسط کیک و از بین بردن حالت گنبدی کیک این است که: بعد از اینکه کیک پخت اگر گنبدی است، سریعاً بعد از در آوردن کیک از فر وقتی هنوز خیلی داغ است. یک حوله تمیز را روی قسمت گنبدی کیک قرار دهید و با کف دست ۱۰ ثانیه روی آن فشار دهید تا حالت گنبدی کیک بخوابد.

قرار دادن حوله روی کیک برای اینکه کیک گنبدی نشود و کیک گنبدی را صاف کنیم

توجه: این راهکار برای وقتی که حالت برآمده و گنبدی کیک کم است کارساز است. اگر کیک خیلی گنبدی شده راهکار دوم را استفاده کنید.

۲- برش

صبر کنید کیک کاملاً خنک شود. بعد کف دست خود را روی سطح کیک قرار دهید و با یک چاقوی بلند و تیز سطح برآمده کیک را ببرید تا کیک صاف شود. حالا کیک صاف و آماده شده تا آن را با خامه یا شکلات تزیین کنید.

برش کیک برای اینکه کیک گنبدی نشود و کیک گنبدی را صاف کنیم

لطفاً اگر نکته یا نظری در مورد اینکه چیکار کنیم تا کیک گنبدی نشود ؟ دارید در کامنت ها حتماً بنویسید. با انتقال این نکات و تجربه‌ها بهم دیگه برای زیباتر شدن سفره‌هایمان کمک کنیم.

۴.۱/۵ - (۱۵۲ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۴۷ دیدگاه ها

  1. سلام خداقوت خانم اسلامیان عزیز
    من یک تجربه دارم که به اشتراک میذارم

    البته که میگن نیاز آدم رو خلاق میکنه
    چون نمیتونستم ظرف رو بکوبم روی میز یا زمین از سیخ چوبی بزرگ استفاده میکنم که به حالت دورانی🍥 بعد از ریختن مایه کیک از وسط قالب تا دیواره ها میچرخونم و به یکدست شدن کیک کمک میکنه

    موفق باشید

  2. سلام من کیکم رو جدیدا که داخل ظرف بر میگردونم از کف ترک برمی داره چیکارکنم؟
    البته قالب جدیدم بزرگ بود یعنی از قالبه و ممکنه موادم برا این قالب کم باشه؟

  3. سلام، لطفا دستور خوبی برای پخت کیک تولد بفرمایید
    همینطور چطور خامه خوب تهیه کنیم تا قشنگ فرم بگیره و شرایط قیف را نیز بفرماییدممنون

  4. سلام…ممنون از نکات ریزو کاربردی
    من داخل کیک پز درست میکنم…بازم گنبدی میشه…تنظیم دما نداره که چی کنم؟؟

    1. سلام، اولا بستگی به دستور کیک خیلی داره بعد این نکاتی که گفتم رو رعایت کنید دمای فر زیاد نباشه ۵ درجه کمترش کنید عوضش زمان پخت حدود ۷ دقیقه بیشتر میشه و اطراف قالب رو هیچ وقت چرب نکنید کف قالب چرب بشه کافیه

  5. سلام و عرض ادب
    تشکر بابت نکات ارزنده تون. سوالم اینه ک نکته لازم برای پخت کیک میوه چیه؟ در پخت کیک اسفنجی مشکل ندارم در پف کردن. اما چند روزی هربار کیک البالو می‌ذارم همه اش وسط کیک پف می‌کنه و ترک برمیدارد . چکار کنم؟ دما فرم یعنی بالاست؟

    1. سلام، ممنونم لطف دارید شما، هر کیکی نکات خاص خودش رو داره حتی کیک های میوه هم هر کدوم باید طبق دستور خودشون پخته بشند، اگر کیکتون خیلی روش ترک برمیداره همانطور که خودتون گفتید مال اینه که دمای فرتون زیاده برای گنبدی نشدن کیک اطراف قالب رو چرب نکنید و دما رو کم کنید کیکتون کمتر گنبدی میشه

  6. سلام ممنون از راهکار هاتون
    کاش زودتر متوجه میشدم.. حتما این دفعه امتحان میکنم
    یه سوال داشتم.. اگر داخل تنور بپزیم چی
    مقدار شعله باید چقدر باشه؟؟؟
    اگه کسی میدونه بگه لطفا

  7. بزرگترین مشکل من همین بود کاش زودتر با سایت شما آشنا میشدم. حتما همه راهکارها را امتحان میکنم و نتیجه اش رو میگم
    ممنون از توضیح کامل و واضح شما

  8. من واقعا میترسم حوله بپیچم دور قالب و بزارم فر یعنی ۱۰۰% مطمعنم میسوزه?

    1. راستش من تا حالا اینکار رو نکردم که با اطمینان بگم چون کیکام گنبدی نمیشن یا خیلی شکل گنبدیشون کم هست. ولی دیدم و شنیدم که اگر حوله رو کامل خیس کنید اتفاقی نمی افته. ایندفعه کیک پختم امتحان می کنم 🙂

    2. من حوله رو امتحان کردم عالی بود واقعا جواب داد ولی خیلی کم حوله سوخت. باید حوله ای باشه که لازمش نداشته باشین

      1. حلما جان ممنون که لطف کردی و تجربت رو نوشتی خیلی از دوستان سوالشون بود که میشه از حوله استفاده کرد یا نه

  9. سلام اگر قالب رو با حوله بپیچیم و داخل فر بزاریم حوله نمیسوزه؟

      1. سلام.برای پخت تو اون تستر چکارکنیم که گنبدی نشه یا ترک برنداره؟روچنددرجه باشه

      2. سلام
        کلمه “توستر” رو داخل سایت جستجو کنید برای پخت کیک در توستر همه نکات گفته شده اونا رو رعایت کنید کیکتون خوب میشه. و این نکات گفته شده یعنی یکنواخت ریختن کیک و … و تمام نکاتی که قبل از گذاشتن در فر یا توستر گفته شده رو هم رعایت کنید.

    1. سلام
      برا قابلمه هم تقریبا مثل فر هست مثلاً برای پخش دما یکسان و پخت کیک با دمای کم تر و زمان بیشتر از شعله پخش کن استفاده کنید. مواد را یکسان و یکنواخت در قابلمه یا قالبی که در قابلمه قرار میدید پخش کنید و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا