آموزشی و کاربردیمهارت زندگی

۷ روش عالی برای تشخیص عسل طبیعی و خوب در خانه

روش تشخیص عسل طبیعی در خانهخوب است در مورد راه های تشخیص عسل طبیعی بدانیم تا بتوانیم در موقع خرید انتخاب بهتر و آگاهانه‌تری داشته باشیم و بهتر بتوانیم عسل خوب را از بد تشخیص دهیم. در ادامه به ۵ راه ساده برای تشخیص عسل اصل از تقلبی اشاره می کنم.

خواص عسل باعث شده ما عسل را بعنوان ماده‌ای شفابخش بشناسیم و در بسیاری درمان‌ها از آن استفاده کنیم. عسل طبیعی دارای خواص درمانی زیادی هست:

  1. عسل بخاطر طبیعت گرمی که دارد؛ اگر به اندازه مصرف شود. سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و باعث کاهش وزن می‌شود.
  2. باعث تقویت حافظه می‌شود.
  3. موجب سلامت مو و یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست می باشد.
  4. قدرت بینایی را افزایش می‌دهد.
  5. ضد اضطراب و شادی‌آور است.
  6. باعث افزایش طول عمر می‌شود.
  7. عسل از خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی کنندگی برخوردار است. به همین دلیل موقع سرماخوردگی خوردن شیر یا آبلیمو با عسل بسیار توصیه می‌شود.
  8. و…

اگر بخواهم تعریفی از عسل طبیعی و غیر طبیعی براتون بنویسیم باید بگم: منظور از عسل طبیعی، عسلی هست که: زنبورها با مکیدن شهد گل‌ها درست می‌کنند. عسل غیرطبیعی یعنی: عسلی که با شکر دادن به زنبورها و قاطی کردن مستقیم شکر غیره، درست می‌شود.

اینکه چگونه عسل طبیعی را بشناسیم؟ بسیار مهم هست. چرا که خیلی از فروشنده‌ها ادعا می‌کنند که عسل طبیعی دارند. درصورتیکه اینطور نیست و حتی شاید عسل غیرطبیعی را با قیمت عسل طبیعی به ما بفروشند. در اینجا ۵ راه تشخیص عسل طبیعی را براتون می نویسم که تا حد زیادی می تواند در تشخیص عسل خوب از بد به ما کمک کند.

روش های تشخیص عسل طبیعی

۱- آزمایش با انگشت شست

نحوه تشخیص عسل طبیعی در این روش به اینصورت هست که: با یک قاشق مقداری عسل برداشته و روی ناخن اشاره یا ترجیحاً ناخن شست خود بریزید. اگر عسل روی ناخن بماند و پخش نشود. عسل طبیعی است. عسل غیر طبیعی روی ناخن نمی ماند و می‌ریزد. مانند تصاویر زیر:

تشخیص عسل طبیعی با ریختن آن روی انگشت

۲- آزمایش با آب سرد

با یک قاشق با فاصله عسل را داخل یک لیوان آب سرد بریزید. اگر عسل مستقیم به ته لیوان رفت و در آب حل نشد. عسل طبیعی هست.

عسل طبیعی خیلی سریع در آب سرد حل نمی شود. این روش یکی از راه های معتبر برای تشخیص عسل طبیعی است.

تشخیص عسل طبیعی با اآب سرد - چاره دان

۳-  آزمایش با آتش زدن:

یک عدد دستمال کاغذی را بپیچانید و داخل عسل فرو ببرید. و بعد سعی کنید با فندک یا کبریت آن را آتش بزنید. عسل طبیعی، مانند شکل زیر؛ مشتعل شده و شروع به سوختن می کند. ولی عسل غیر طبیعی نمی‌سوزد.

تشخیص عسل طبیعی با آتش زدن عسل

۴- آزمایش با شکرک زدن:

عسل طبیعی شکرک میزند.

البته نمیشه گفت که هر عسلی که شکرک نزند طبیعی نیست. چراکه شکرک زدن عسل بستگی به عوامل زیادی دارد مثل:

  • درجه حرارت،
  • نوع گلی که زنبور از آن عسل درست کرده است. مثلاً گل آفتاب گردان خیلی زود عسلش شکرک میزند. ولی عسل بعضی گل ها شاید تا چند سال شکرک نزنند .
  • اضافه کردن موادی که باعث می‌شود عسل شکرک نزند. چون مردم ایران معمولاً عسل شکرک زده را نمی پسندند.
  • و…

ولی یکی از راه های خیلی خوب و معتبر برای تشخیص عسل طبیعی شکرک زدن عسل است.

پس اگر عسل شکرک زد به احتمال زیاد عسل طبیعی هست. اما توجه کنید! شکرک ها را بچشید شکرک عسل طبیعی نباید مثل نبات سفت باشد یا مثل آبنبات به دندان بچسبد. بلکه کمی سفت هست. اما زیر دندان احساس سفتی حس نمی‌شود. همچنین شکرک عسل طبیعی ته‌نشین می‌شود و رنگ عسل‌های اطرافش تیره می‌شود. مانند شکل زیر:

تشخیص عسل طبیعی با شکرک زدن - چاره دان

۵- طعم و بوی عسل طبیعی

داشتن بوی گل و طعم متفاوت نیز از مشخصات عسل طبیعی هست. اما چون تشخیص آن کمی سخت هست و باید خیلی تجربه داشته باشید خیلی به این روش اکتفا نکنید.

طعم و بوی عسل طبیعی متفاوت است و بوی گل می دهد و طعم آن مثل طعم آبنبات نیست. تشخیص طعم و بو برای ما سخت است اما زنبورداران به خوبی این تفاوت را حس می کنند.

۶- ایجاد حباب و کف

در این تست دو شیشه را تا نصفه از آب پر می کنیم. در یکی یک قاشق تا دو قاشق عسل طبیعی می ریزیم در یکی دیگر به همان اندازه عسل مصنوعی؛ درب شیشه را می بندیم و محکم هر دو را تکان می دهیم.

شیشه حاوی عسل طبیعی روی آن حباب های کوچک مثل کف ایجاد می شود و از بین نمی رود. اما شیشه حاوی عسل مصنوعی حباب های زیاد و بزرگ ایجاد می شود و سریع در طی چند ثانیه از بین می روند و روی سطح شیشه آن صاف می شود. مانند تصویر زیر:

روش تشخیص عسل طبیعی با ایجاد حباب

۷- کش دار بدون عسل

یک روش ساده دیگر برای تشخیص عسل طبیعی از مصنوعی این است که :شیشه عسل را سریع برگردانید یا با یک چوب یا چاقو مقداری عسل را بردارید. اگر عسل طبیعی باشد با حالت کش دار شروع به فرو ریختن از ته شیشه یا چاقو می کند. وگرنه اگر عسل خوبی نباشد و شکر داشته باشد، سریع از حالت کش دار خارج می شود و شروع به چیکه چیکه ریختن از ته شیشه یا سر چاقو می کند.

برای تشخیص عسل طبیعی باید عسل حالت کش دار داشته باشد

بهترین و معتبرترین روش برای تشخص عسل طبیعی

طبیعی و تقلبی بودن اصل باید در آزمایشگاه تست شود. مراحل بالا کمک می کند تا ما کمتر اشتباه کنیم و تشخیص بهتری داشته باشیم. اما متاسفانه راه های زیادی برای تقلب و تولید عسل تقلبی وجود دارد. اما عسلی که در آزمایشگاه خلوص آن تایید شود معتبرتر است که این امکان برای ما وجود ندارد.

بهترین پیشنهاد برای تهیه عسل خالص این است که آن را از جایی تهیه کنید که از خلوص عسل تهیه شده توسط آن شخص یا شرکت اطمینان داشته باشید.

۴.۳/۵ - (۱۸ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا