آشپزیدستور آشپزی

شربت و مربا آلبالو خوشرنگ و حرفه ای درست کن

دستور تهیه مربا آلبالو خوشرنگ و شربت آلبالو با رنگ طبیعی و عالیمربای آلبالو به دلیل داشتن طعم ترش و شیرین از دوست داشتنی‌ترین مرباهاست. اگر شماهم این مربای خوشمزه را دوست دارید، در اینجا با طرز تهیه مربا آلبالو خوشرنگ و خوشمزه به همراه روش گرفتن شربت آلبالو از آن، آشنا میشویم. سعی می کنم نکات کلیدی و مهم برای خوشمزه تر شدن و خوشرنگ شدن آن را هم بطور کامل بنویسم و از مراحل کار تصویر تهیه کنم، تا یک مربای آلبالوی عالی خانگی درست کنید و از خوردن آن در صبحانه و عصرانه لذت ببرید.

روش درست کردن شربت و مربا آلبالو خوشرنگ خانگی

برای درست کردن مربا آلبالو خوشرنگ اولین راز این است که آلبالوهایی را انتخاب کنید که کاملاً تازه، شاداب و قرمز رنگ هستند. اگر آلبالو پلاسیده یا حتی مانده باشد، رنگ مربا و شربت کدر و سیاه می شود. بنابراین اولین نکته این است که آلبالوها باید تازه باشند.

توجه: وقتی آلبالو گرفتید، آن را در یخچال نگذارید تا بعداً مثلا روز بعد، از آن مربا درست کنید. سعی کنید در همان روز و ساعات اولی که تازه هستند آنها را بشویید و برای مربا کردن آماده کنید. اگر آلبالو بماند کهنه شده و تازگی خودش را از دست می دهد و دیگه نمی توانید با آن شربت و مربای آلبالو خوشرنگ و با رنگ طبیعی آلبالو درست کنید.

برای درست کردن مربای آلبالو خوشرنگ باید آلبالو تازه باشد

مواد لازم برای مربا:

مراحل پخت:

۱- ابتدا آلبالوها را تا تازه هستند، بشویید و هسته بگیرید. برای گرفتن هسته آلبالو حتما پست جدا کردن هسته آلبالو و گیلاس با یک ترفند عالی و سریع را بخوانید. با استفاده از این ترفند می توانید هسته آلبالو را بدون دستگاه در کوتاه ترین زمان درآوردید. بدون اینکه آلبالو له یا نصف شود.

هر اندازه آلبالو هسته گرفته دارید، به همان اندازه شکر بردارید. شکر را در بین و روی آلبالوها پخش کنید و درب ظرف را بگذارید و یک شب تا صبح در یخچال قرار دهید. تا آلبالو آب بیندازد.

توجه: اگر قرار است شربت آلبالو درست کنید هر اندازه آلبالو هسته گرفته دارید ۱.۵ برابر به شکر نیاز دارید. اما همه شکر رو بین آلبالوها نریزید یک سومش رو نگه دارید بعدا نصفش رو برای شربت و نصفش رو برای غلیظ کردن مربا استفاده کنید. چون مربا بعد از گرفتن شربت کمی رقیق می شود و به شکر نیاز دارد. و شربت هم به شکر بیشتر نیاز داره،

ریختن شکر روی آلبالو برای درست کردن مربا آلبالو خوشمزه

درب ظرف را حتماً بگذارید تا آلبالوها بوی یخچال را نگیرند. هر چند ساعت یکبار آنها را بهم بزنید تا بهتر آب بیندازد. (شاید آلبالوها خیلی کم آب بیندازند نگران نباشید بعداً وقتی روی شعله قرار می دهید سریع آب می اندازنند.)

ریختن شکر روی آلبالو و بهم زدن آن برای \oj مربا آلبالو خوشرنگ

شاید برایتان سوال ایجاد شود که: اگر آلبالو را یک شب تا صبح در یخچال قرار دهیم، کهنه نمی شود؟ نه یک شب تا صبح وقتی که روی آن شکر ریختید، اشکال ندارد.

همانطور که در تصویر زیر می بینید، بعد از یک شب تا صبح آلبالو کمی آب انداخته که البته مقدار آبی که می اندازد، به نوع آلبالو و آبدار بودن آن هم بستگی دارد.

شکر را روی آلبالو می ریزیم برای درست کردن مربا آلبالو

۲- وقتی آلبالوها آب انداختند. آن ها را روی حرارت متوسط قرار دهید تا کاملاً آب بیندازد و بجوشند.

آلبالو که شروع به جوشیدن کرد بعد از یک الی دو دقیقه آن را از حرارت بردارید و آلبالو ها را از صافی رد کنید و آب آن را برای درست کردن شربت، کنار بگذارید. و دوباره آلبالو ها را روی حرارت قرار دهید تا مربا درست شود.

آب آلبالو را هم که گرفتیم را کنار می گذاریم برای شربت که در ادامه توضیح خواهم داد.

آب انداختن آلبالو برای درست کردن شربت و مربای آلبالو خوشرنگ

توجه: آلبالو و آب آن را باهم در یک ظرف روی حرات برای جوشیدن قرار نمی دهیم. چون شربت آلبالو زود می رسد و اگر زیاد حرارت ببیند سیاه و بدرنگ می شود. اما مربا آلبالو باید بیشتر حرارت ببیند تا گوشت آلبالوها پخته شوند.

گرفتن شربت خوشرنگ از آلبالو بعد از پخت مربا

همچنین در این مرحله مدام کف روی آلبالو را بگیرید. اگر کف ها را جمع نکنید، باعث تیره شدن مربای آلبالو می شود و شفافیت آن را کم می کند. این کف برای اولین دفعه که قرار است آلبالو به جوش بیاید، معمولاً ایجاد می شود که سریع آن را بگیرید.

جمع کردن کف روی شربت و مربا آلبالو برای خوشرنگ شدن آن

۳- خب حالا برای درست کردن مربا آلبالو بصورت چشمی مقداری شکر (مثلا یک یا دو فنجان ) و نصف فنجان آب جوشیده یا کمی از شربت آلبالو که گرفتید را روی آلبالوها بریزید و روی حرارت قرار دهید. تا حداکثر ۳۰ دقیقه مربای آلبالو کاملاً غلیظ شود و برسد. در اینجا هم نباید بیشتر از ۳۰ دقیقه آلبالو بجوشد. وگرنه مربای آلبالو خوشرنگ نخواهی داشت و رنگ آن تیره می‌شود.

تقریبا بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز است تا مربا آلبالو آماده شود.

شکر آلبالو و آب برای درست کردن شربت و مربا آلبالو خوشرنگ

در حین جوشیدن آلبالو کناره های ظرف اگر شکر چسبیده، با قاشق شکرها را داخل مربا بریزید تا آب شود یا یک فرچه را با آب جوشیده خیس کنید و روی اطراف قابلمه بکشید. اگر شکر اطراف قابلمه باشد، باعث شکرک زدن مربا می شود.

اگر بعد از ۲۰ دقیقه می بینید مربای شما خیلی شل است و زود غلیظ نمی شود، دوباره شکر به مربا اضافه کنید تا زود غلیظ شود چون نباید بیشتر از ۳۰ دقیقه بجوشد.

(به این هم توجه کنید بعد از سرد شدن مرباتون کمی غلیظ تر می شود. پس نباید خیلی هم آن را غلیظ غلیظ کنید.)

۴- وقتی مربا در حال جوشیدن هست، یک قاشق مرباخوری آب لیمو به آلبالو اضافه کنید تا بعداً شکرک نزند.

۵- ۷ الی ۸ ساعت صبر کنید تا مربا خوب سرد شود و مطمئن شوید که شکرک نمی زند. بعد مربا را در ظرف های شیشه ای تمیز و خشک بریزد و درب آن را محکم کنید و در یخچال قرار دهید.

بعد از اینکه مربا پخته شد، نباید هیچ شکری اطراف قابلمه باشد. مانند تصویر زیر از قابلمه مربا آلبالو من که کاملا تمیز و بدون شکر است؛ وگرنه ممکن است مربا بعد از مدتی در شیشه ماندن، شکرک بزند.

بعد از پخت مربا آلبالو صبر کنید تا کاملا خنک شود

توجه: اگر بعد از سرد شدن دیدید مربا شکرک زده یا مربا اصلاً آب ندارد، حدود نصف فنجان آب جوش به همراه کمی (یک قاشق مرباخوری ) آبلیمو به مربا اضافه کنید و کمی دیگر در حد ۳ الی ۴ دقیقه آن را بجوشانید.

شربت و مربا آلبالو خوشرنگ و خوشمزه شما آمادست و تا یکسال می توانید مربا را در یخچال نگهدارید.

درست کردن مربای آلبالو خوشرنگ خانگی

حتما بخوانید: طرز تهیه مربای توت فرنگی درسته خوشمزه 

 

درست کردن شربت آلبالو خوشمزه و خوشرنگ

آب آلبالو را که قبلاً از صافی عبور داده بودید را روی حرارت قرار دهید. اگر با شکری که قبلاً ریختید خیلی رقیق است ، دوباره کم کم شکر اضافه کنید تا شربتتون غلیظ شود. نمی توانم اندازه دقیق شکر را براتون بنویسم، چون بستگی دارد که چقدر آب آلبالو دارید.

صافی کردن آلبالو و گرفتن آب آن برای درست کردن شربت آلبالو خوشرنگ

برای اینکه شربت آلبالو خوشرنگ و با رنگ طبیعی آلبالو درست کنید، شربت آلبالو نباید بیشتر از ۵ دقیقه بجوشد و با شکر اضافه کردن سعی کنید، سریع آن را غلیظ کنید. به شربت در حال جوشیدن هم یک قاشق مربا خوری آب لیمو اضافه کنید تا شکرک نزند.

اگر روی شربت کف جمع شد، این کف را هم جمع کنید تا شربت آلبالو خوشرنگ تر و شفاف تر داشته باشید.

بعد که شربت خوب سرد شد در بطری بریزید. شربت آلبالو هم تا یکسال حتی بیشتر سالم می ماند و می توانید در تمام طول سال میل کنید.

توجه: میتوان برای گرفتن شربت بیشتر حدود یک لیوان آب جوشیده به آب آلبالو اضافه کنید. اما اینکار را توصیه نمی کنم. چون هم طعم آلبالو را کم می کند و هم رنگ آن را تغییر می دهد.

حتما بخوانید: تزیین شربت با یک ایده ساده و زیبا

و این هم تصویری از شربت و مربا آلبالوی من که همانطور که می بینید، شربت و مربای آن خیلی خوشرنگ شدند. شربت آن رنگ طبیعی آلبالو را دارد.

شربت و مربا آلبالو خوشرنگ و درجه یک خانگی
شربت و مربا آلبالو خوشرنگ و درجه یک خانگی

نکات کلیدی خوشرنگ شدن شربت و مربا آلبالو

  1. آلبالو باید تازه باشد و سریع برای مربا کردن آن را آماده کنید.
  2. آلبالو و آب آلبالو نباید زیاد حرارت ببیند. برای مربا کردن، حداکثر ۳۰ دقیقه و برای شربت آلبالو حداکثر ۵ دقیقه باید بجوشد.
  3. جمع کردن کف روی مربا و شربت؛

امیداوارم این مربا و شربت آلبالو خوشرنگ و ساده را درست کنید و حتما نظرتون رو در مورد آن بنویسید. خوشحال می شوم اگر بتوانم به سوالاتتون برای درست کردن مربا و شربت آلبالو پاسخ بدم.

همچنین می توانید دمنوش آلبالو را هم درست کنید که هم خوشمزه و هم دارای خواص زیادی است. روش درست کردن دمنوش آلبالو و خواص آن را براتون در پست جداگانه نوشتم. پیشنهاد می کنم یا طرز تهیه آن آشنا شوید.

لطفاً شماهم رازهای خوشمزه و خوشرنگ شدن مرباهاتون رو برامون بنویسید.

۴.۲/۵ - (۶۷ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. سلام من شربت البالو درست کردم اول خیلی خوش رنگ بود ولی مثل اینکه خیلی جوشیده باشه رنگش تسره شد و قهوه ای رنگ شد به نظرتون راهست که دوباره خوش رنگ بشه

  2. من همه این کارا رو انجام دادم فقط دوباره که خود آلبالو رو گذاشتم یه لحظه حواسم نبود یکم آبش کم شد و چسبید به قابلمه حالا که سرد شده مث چوب شده اصن کنده نمیشه البته نسوخته آیا میشه کاریش کرد که شل بشه ؟😔😑

  3. من همون اول ک داره جوش میاد بهش ژله آلبالو اضافه میکنم واسه هر کیلو یه قاشق غذا خوری ژله هم غلظتشو عالی میکنه هم رنگ و هم طعمش هر بار درست کردم باز ۵ ۶ کیلو یه کیلوش ب خودم رسیده بس ک خوشمزه میشه دورو بر امون نمیدن 😅شربتم ک هرکی مهمونی میاد میگه از شربتت نمونده بخوریم حتما امتحان کنید🥰

  4. سلام دوستی که شش کیلو البالو داشتند مزه چوب میده کمی وانیل اضافه کنید بهش عطرش خوب میشه البته اول یه مقدار کم را امتحان کن اگه دوست داشتین بقیه را درست کنید

  5. سلام.ممنون از سایت خوبتون.من تقریبا با روش شما مربا و البالو درست کردم اما اشتباهی کردم که نمی دانم راه حلی دارد یا نه؟ من مقداری اب در مرحله اول پخت البالو ها اضافه کردم. بعد از جدا کردن آب البالو از البالوها مجددا اب البالو ها را برای غلیظ شدن جوشاندم اما در این مرحله دوستم! هسته های البالو را هم در ظرف اب البالوی در حال جوشیدن ریخت و وقتی من امدم حدود نیم ساعت در ظرف در حال جوش قرار گرفته بود.حالا مربا خوب شده اما اب البالو یک طعم اضافه ای دارد.مثل طعم چوب که منزجر کننده نیست اما خوشایند هم نیست طعم چوب هسته البالو ! حالا راهی هست که من این طعم را پاک کنم؟ مثلا دوباره بجوشونم و یا چیزی بهش اضافه کنم؟ لطف کمک کنید پای ۶ کیلو البالو وسطه!!! ممنون از راهنمایی تون

    1. سلام، خواهش می کنم، وای چه بد، چون میدونم چقدر زحمت داره میگم، والا تا حالا هیچ وقت همچین مشکلی نداشتم و راه حلی به ذهنم نمی رسه امیدوارم دوستان اگر میدونن راهنماییتون کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا