صفحه اصلی / سلامت / ۷ عادت چاق کننده که شما نمی دانید!

۷ عادت چاق کننده که شما نمی دانید!

7 عادت چاق کننده چه عواملی باعث چاقی می شود ؟ معمولاً عامل ژنتیک و یا ورزش نکردن و عدم تحرک را مقصر می‌دانیم. اما بعضی از عادات ساده، بدون اینکه به نظر بیایند موجب چاقی و اضافه وزن می‌شوند. ما در ادامه به ۷ عادت چاق کننده اشاره می‌کنیم که از عادات معمولی و ساده روزانه ما هستند اما در وزن و سلامت ما بسیار تأثیرگذار هستند.

عادات بد، بخصوص عادات بد غذایی (که شاید از آن‌ها بی خبریم!) باعث می‌شود. بدون اینکه متوجه شویم وزن ما روز به روز اضافه شود و سلامتی ما به خطر بیافتد. در ادامه تعدادی از عاداتی که می تواند موجب سلامتی بیشتر ما شود بیان خواهیم کرد. رعایت این نکات ساده نتها موجب می‌شود تا وزن ما ثابت بماند؛ بلکه اصلاح این عادات بد در افراد چاق، تأثیر به سزای در کاهش وزن آن‌ها دارد.

عاداتی که موجب چاقی می شود :

۱- استفاده از بشقاب و لیوان بزرگ

عادت چاق کننده - چه عواملی موجب چاقی می شود

ریختن غذا در بشقاب بزرگ موجب چاقی می‌شود. شاید این مورد به نظر شما بی‌اساس بیاید و بگویید حجم غذای ما تغییر نمی‌کند و فقط از بشقاب بزرگ‌تر استفاده می‌کنیم. اما این یک اثر روانی است که بر روی مغز شما تأثیر می گذارد نه روی معده شما، بنابراین چه بخواهید و چه نخواهید این موضوع روی غذا خوردن شما تأثیر گذار است و یک عادت چاق کننده است.
تحقیقات دانشگاه کمبریج نشان داد: که خوردن غذا در بشقاب کوچک می‌تواند کمک کند تا شما ۱۶ درصد کمتر بخورید؛ که چیزی معادل با ۲۸۰ کالری است. ۲۸۰ کالری مقدار کالری است که شما تقریباً با ۲٫۵ کیلومتر پیاده روی می‌سوزانید.

همین موضوع برای انواع نوشیدنی‌ها هم صادق است و هرچه لیوان بزرگتر باشد، شما حجم بیشتری نوشیدنی می‌خوردید.

اگر دقت کنید در رستوران‌ها غذا در بشقاب‌های بزرگ سرو می‌شود. یکی از علت‌های آن، این است که بشقاب بزرگ اشتیاق شما به غذا خوردن را بیشتر می‌کند.

بنابراین می‌توانید بدون سختی کشیدن برای کم خوردن، با انتخاب بشقاب کوچک به طور ناخودآگاه غذای کمتری بخورید.

۲- تماشای غذا باعث می شود ما بیشتر بخوریم

اگر غذا در معرض دید ما باشد؛ باعث می شود تا ما بیشتر به خوردن ترغیب شویم. بنابراین سعی کنید غذاهای زیاد آمده را در یخچال قرار دهید یا در کمد بگذارید تا جلوی چشم شما نباشد و شما را به خوردن بیش از حد وسوسه نکند.

علتی که مشاوارن تغذیه توصیه می کنند هنگامی که احساس سیری کردید، از سر سفره بلند شوید، به همین دلیل است. چراکه مغز ما با دیدن غذا ترغیب می‌شود که بیشتر بخوریم.

۳- تند غذا خوردن

۹۱.۳ درصد از افرادی که چاق هستند، تند غذا می خورند. مغز حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد که احساس سیری را به معده بفرستد. بنابراین اگر تند غذا بخوریم، واضح است که در یک زمان مشخص میزان بیشتری غذا می‌خوریم.

بنابراین سعی کنید آهسته غذا بخورید و هر بار که یک قاشق غذا را دهان خود قرار می‌دهید، قاشق را درون بشقاب قرار دهید و غذا را کامل بجوید. و بعد برای لقمه بعد قاشق را بدست بگیرید. آهسته جویدن غذا علاوه برا اینکه موجب می‌شود حجم غذای کمتری را بخورید به سلامت دستگاه گوارش شما نیز کمک بسزایی می‌کند.

حتما بخوانید: یک راه ساده برای درمان معده درد در خانه

۴- نگران حیف شدن غذا نباشید

بیشتر افرادی که چاق هستند، با این اعتقاد که این غذا الان حیف می‌شود یا می‌ماند، بعد از احساس سیری به خوردن ادامه می‌دهند. بخصوص مادرانی که فرزند کوچک دارند و به او غذا می‌دهند اضافه‌های غذای کودک خود را با این دیدگاه که حیف می‌شود، می‌خورند و همین موضوع یکی از علت های مهم چاقی در آنهاست.

مهم شما و سلامتی شماست. پس سعی کنید هرگز و هرگز با این دیگاه که این غذا اگر من نخورم خراب می‌شود؛ غذا نخورید. درست است که اصراف کردن کار درستی نیست. اما سلامتی شما مهم تر است. بنابراین این عادت چاق کننده را نیز کنار بگذارید.

بهتر است برای غذاهای زیاد آمده خود یا کودکانتان فکر بهتری بکنید. که نه اصراف شود و نه شما خودتان را ترغیب کنید که بیشتر بخورید، برای مثال اگر در رستوران هستید، غذاهای زیاد آمده را درون یک ظرف یکبار مصرف بریزید و با خود به منزل بیاروید و در وعده دیگر آن را میل کنید.

۵- خوردن صبحانه

خوردن صبحانه - عادت چاق کننده

یکی دیگر از عاداتی که موجب چاقی می شود نخوردن صبحانه است. ما در پستِ فواید خوردن پروتئین در صبحانه در موارد علت هایی که باید وعده صبحانه را جدی بگیریم و مواد پروتئنی را در آن بگنجانیم، صحبت کردیم و یکی از دلایل آن این بودن که خوردن صبحانه متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود بدن ما کالری بیشتری در طی روز بسوزاند. بنابراین باعث جلوگیری از اضافه وزن می‌شود.

بهترین زمان برای صبحانه خوردن قبل از ساعت ۸ صبح است.

۶- استرس و خوردن احساسی

شاید زیاد شنیده باشید افرادی که می گویند من با حرص خوردن چاق میشوم! شاید شما نیز جز این دسته از افراد باشید. بله بعضی از افراد با حرص خوردن و استرس داشتن چاق می شوند و علت آن دو چیز است.

  • حرص خوردن و استرس در بعضی افراد موجب می‌شود که آنها برای آرام کردن خود میل شدید به خوردن بخصوص شیرینی جات پیدا کنند و بدون اینکه متوجه شوند حتی در حالتی که سیر هستند مقدر زیادی غذا بخورند. و این موجب چاقی و اضافه وزن در آنها می‌شود. برای دوری از خوردن زیادی بر اثر فشار روانی و استرس سعی کنید موقعی که ناراحت هستید، سراغ یخچال نروید. بجای آن پیاده روی کنید یا با یک نفر حرف بزنید.
  • استرس و فشار روانی متابولیسم بدن را کاهش می‌دهد و بدن ما کالری کمتری می‌سوزاند و همین موضوع باعث می‌شود بدون اینکه ما غذا بخوریم، چاق شویم.

۷- خواب

خواب کافی و البته با کیفیت باعث می‌شود تا بدن و مغز ما برای یک روز دیگر آماده شود و متابلویسم را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که خواب کامل و با کیفیت دارند نسبت به افرادی که خواب کامل ندارند، بدن آنها تا ۳۰ درصد کالری بیشتری می‌سوزاند.

بنابراین با داشتن یک خواب کامل می‌توانید همیشه سالم بمانید و اضافه وزن نداشته باشید.

در پست های قبل در مورد اینکه چیکار کنیم خواب کافی و با کیفیت داشته باشیم راه هایی را ذکر کردیم، که پیشنهاد می‌کنیم در ادمه این مطلب آن را بخوانید.

اگر شما نیز عادت چاق کننده ای را می شناسید که در اینجا ذکر نشده، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت نظرات ذکر کنید.
۷ عادت چاق کننده که شما نمی دانید!
5 از 2 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *