آشپزیترفند و تجربه آشپزی

۲ روش برای نگهداری سبزی خوردن و تازه ماندن بیشتر آن

بهترین روش های نگهداری سبزی خوردن و تازه نگه داشتن سبزی خوردن - چاره دانمی دانیم که برای سالم بودن باید حتما سبزیجات را در رژیم غذایی خود بنگنجانیم. از جمله سبزیجات دوست داشتنی ما ایرانی ها، سبزیهای موجود در سبزی خوردن است. در اینجا قرار است تا با راهکارهای تازه نگه داشتن و نگهداری سبزی خوردن برای مدت طولانی تر آشنا شویم تا برای مدت بیشتر از خوردن سبزی خوردن تازه لذت ببریم.

سبزی خوردن شامل چیست؟

اگر دوست دارید بطور دقیق تر بدانید در سبزی خوردن معمولاً چه سبزی هایی قرار دارد؛ سبزی خوردن شامل:

  • تره
  • ترپچه
  • ریحان
  • شاهی
  • نعنا
  • پیازچه
  • جعفری
  • ترخون

البته سبزی هایی که در سبزی خوردن استفاده می شود کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد و خودتان می توانید مواردی را اضافه یا کم کنید. اما 6 مورد اول در معمولاً حتما در سبزی خوردن می بینیم ولی جعفری و ترخون در بعضی جاها در بین سبزی خوردن قرار نمی گیرد.

مطلب مرتبط: 7 راز خوشمزه شدن قورمه سبزی و سیاه شدن آن

روش نگهداری از سبزی خوردن برای مدت طولانی تر:

بهترین روش های نگهداری سبزی خوردن برای ندت طولانی و تازه نگه داشتن سبزی خوردن

یکی از مهم ترین مشکلاتی که در رابطه با سبزی خوردن وجود دارد این است که سبزی خوردن خیلی زود پلاسیده می شود. اما برای این مورد هم ترفندهایی وجود دارد تا برای مدت بیشتری بتوان سبزی خوردن را تازه نگه داشت. در ادامه با 2 راهکار عالی برای تازه نگه داشتن سبزی آشنا می شویم.

روش اول برای نگهداری سبزی خوردن

1- همیشه سبزی را خیلی سریع پاک کنید. چون برگ های زرد و پلاسیده موجود در بین سبزی پاک نشده موجب می شود سبزی زود تر خراب شود.

2- بعد از پاک کردن سبزی خوردن آن را خوب بشویید و ضدعفونی کنید.

3- سبزی را برای 1 ساعت در آبکش قرار دهید تا آب آن گرفته شود.

4- بعد سبزیها را در یک پارچه نخی پهن کنید تا 3 الی 4 ساعت کاملاً آب آن گرفته شود. سبزی اگر آب داشته باشد و داخل یخچال قرار دهید، سریع پلاسیده می شود. هر نیم ساعت هم سبزی ها را زیر و رو کنید تا سبزیهایی که در زیر قرار دارند هم آب آنها گرفته شود.

5- وقتی آب آنها گرفته شد، سبزی ها در یک پارچه نخی قرار دهید و پارچه را ببندید و پارچه را داخل نایلون پلاستیکی قرار دهید در نایلون را گره بزنید و داخل یخچال بگذارید. پارچه نخی رطوبت سبزی را می گیرد و باعث می شود سبزی پلاسیده نشود و نایلون پلاستیکی باعث می شود سبزی برای مدت طولانی تری تازه بماند.

با این روش برای حدود 4 روز می توان سبزی را را تازه، بدون اینکه پلاسیده شود نگهداری کرد. اگر قصد نگهداری سبزی خوردن برای مدت طولانی تری دارید روش دوم بشتر بهتون کمک می کند.

روش دوم برای نگهداری طولانی مدت سبزی خوردن

1- مانند روش قبل سبزی را سریع پاک کنید تا پلاسیده نشود و تازگی آن از دست نرود.

2- سبزی را بدون اینکه بشویید داخل نایلون بریزید. در ته نایلون یک الی دو عدد دستمال کاغذی قرار دهید تا رطوبت را بگیرد و سبزی را پلاسیده نکند. در نایلون را گره بزنید و داخل یخچال قرار دهید. یا سبزی های داخل دستمال نخی نازک بریزید و داخل نایلون قرار دهید.

3- به ازای نیاز هر روز خود سبزی را بشویید و استفاده کنید.

با این روش برای حدود یک هفته می توان سبزی خوردن را تازه نگه داشت. من خودم همیشه برای نگهداری از سبزی خوردن از همین روش استفاده می کنم و واقعا سبزی تازه می مونه.

اگر وقت محدود دارید سبزی کمتری بگیرید و از روش اول استفاده کنید. یعنی یک جا سبزی ها را بشویید. ولی روش دوم یعنی نشسته سبزی پاک کرده را در یخچال قرار دادن، برای نگهداری بیشتر سبزی خوردن خیلی بهتر است.

مطلب مرتبط: ترفند انتخاب بهترین میوه و سبزیجات 

خواص سبزی خوردن:

بهترین روش های نگهداری سبزی خوردن - خواص سبزی خوردن و تازه نگه داشتن سبزی خوردن

بهتر است با برخی از فواید سبزی خودرن آشنا شویم تا بیشتر و با جدیت بیشتری از آن استفاده کنیم. هرکدام از سبزی های که در سبزی خوردن موجود است خاصیت منحصر به فرد خود را دارند مثل:

  • تره : ضدسرطان
  • ترپچه: خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ دارد. و ضد سرطان است.
  • ریحان: جلوگیری از ورم معده
  • شاهی: ضد باکتری و ضد سرطان
  • نعنا: ضد نفخ  و ضد تهوع
  • جعفری: جلوگیری از سکته قلبی و مغزی، کاهش وزن

برای همین است که توصیه می‌شود: از تمام سبزی‌های موجود در سبزی خوردن استفاده کنید تا از خواص متفاوت هرکدام از سبزی‌ها بهره ببرید.

اما اگر بخواهیم از خاصیت سبزی خوردن به طور کلی بگوییم خواص زیر را می‌توان نام برد:

  • فیبر بالا: سبزیجات دارای فیبر زیاد می‌باشند که: یبوست را درمان می‌کند. معده را هنگام غذا خوردن پر می‌کند و اجازه نمی‌دهد ما غذای زیادی بخوریم در نتیجه برای داشتن تناسب اندام  و داشتن گوارش سالم بسیار مؤثر است.
  • ضد سرطان : سبزیجات از بهترین منابع ضد سرطان هستند. از جمله از ابتلا به سرطان روده و معده که بسیار شایع است، جلوگیری می‌کند.
  • تقویت حافظه: به دلیل خاصیت آنتی باکتریال و رادیکال آزاد موجود در سبزی‌ها خون‌رسانی به مغز را افزایش می‌دهد در نتیجه حافظه را تقویت می‌کند.
  • جلوگیری از ورم معده و سایر مشکلات دستگاه گوارش
  • پوست سالم: سبزیجات باعث می‌شود پوست شفاف داشته باشیم و از پیری پوست جلوگیری می‌کنند.

توجه: در طب سنتی خوردن سالاد همراه غذا منع می‌شود. چرا که سالاد دارای طبیعت خیلی سرد است و باعث می‌شود غذا دیرتر هضم شود. اما در مقابل خوردن سبزی بسیار توصیه می‌شود. چراکه سبزیجات موجود در آن باعث می‌شود غذای ما بهتر هضم شود و جلوی پرخوری را می‌گیرند.

به این پست چه امتیازی میدهی؟
[Total: 0 Average: 0]
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن