صفحه اصلی / مهارت زندگی / کودک / ۵ راهکار برای اینکه کودکان خود را از خوردن مواد غذایی ناسالم دور کنیم

۵ راهکار برای اینکه کودکان خود را از خوردن مواد غذایی ناسالم دور کنیم

تقریباً برای همه ما روشن شده که تنقلاتی مانند چیپس و پفک برای کودکان جز ضرر چیزی ندارند. تنقلات ناسالم می‌توانند ضررهای جبران ناپذیری به فرزند ما بزنند. که برای نمونه قبلاً چند مورد از مضرات چیپس و پفک برای کودکان را بیان کردیم و حالا سوال اینجاست: چگونه فزرند خود را از مواد غذایی ناسالم مثل پفک، پاستیل و نوشابه دور کنیم و مصرف این مواد را به حداقل برسانیم. در این پست راهکارهایی را ارائه خواهیم داد.

در فضای امروز با وجود حجم این مواد غذایی ناسالم و تبلیغات فراوانی که در هر جا از آنها می‌شود. کار سختی است تا کودک خود را از مصرف آنها باز داریم. اما با رعایت نکات ساده می‌توانید به میزان قابل توجهی میل و اشتباق فرزند خود را نسبت به این مواد غذایی ناسالم کم کنید.

این یک واقعیت است که این تنقلات خوشمزه هستند و هر کودکی به آنها گرایش پیدا می‌کند. حال که نمی‌توانیم جلوی تبلیغات و گسترش این تنقلات ناسالم را بگیریم، باید میل و گرایش فرزند خود را کنترل کنیم.

چیکار کنیم تا کودکان مواد غذایی ناسالم نخورند؟

ما در اینجا ۵ راهکار بیان می‌کنیم.

۱- خودمان تنقلات ناسالم نخوریم :

بزرگترین الگو برای کودک پدر و مادر هستند. چطور میتوان انتظار داشت پدر و مادر پفک، چپس، نوشابه و … را با ولع بخورند و کودک خود را از مصرف آنها منع کنند. پس اولین گام این است که بچه، شما را در حال خوردن این مواد غذایی ناسالم نبیند.

۲- تنقلات ناسالم در خانه نباشند :

کودک بیشتر زمان خود را در خانه سپری می‌کند. بنابراین اگر این مواد غذایی ناسالم در خانه و در کابینت آشپزخانه شما نباشد، طبیعی است که احتمال اینکه او آنها را بخورد، خیلی کمتر می‌شود.

۳- کودک خود را گرسنه جلوی تلویزیون ننشانید:

متأسفانه بیشترین تبلیغات تلویزیون برای این نوع مواد غذایی ناسالم است. بنابراین سعی کنید. کودک شما موقعی که جلوی تلویزیون می‌نشیند سیر باشد. تا وقتی این نوع تبلیغات را می‌بیند آنها را حوس نکند. حتی اگر میتوانید موقع تبلیغات، حواس کودک خود را پرت کنید تا اصلاً چشمش به آنها نخورد.

۴- کودک خود را کمتر به فروشگاه مواد غذایی ببرید:

فروشگاه‌ها پر شده از این مواد غذایی با بسته بندی‌های زیبا و خواستنی، پس سعی کنید موقع خرید فرزندتان را با خود نبرید. یا حتی اگر مجبورید او را با خود ببرید، او گرسنه نباشد. و راهکار دیگر این است که قبل از اینکه او یک خوراکی ناسالم انتخاب کند، شما یکی از تنقلات سالم را برای او انتخاب کنید. مثل انواع مغزهای آماده؛

۵- جایگزین کردن تنقلات سالم با تنقلات ناسالم :

 

جایگزین تنقلات سالم با تنقلات ناسالم

 

همیشه همراه خود و در خانه جایگزین مناسبی داشته باشید. بهرحال کودک دوست دارد هرچند ساعت یکبار یه چیزی بخورد. البته برای رشد او نیز لازم است. بنابراین سعی کنید در خانه و همراه خود انواع تنقلات و مواد غذایی سالم داشته باشید. مثل:

  • نخودچی گشمش
  • گندمک
  • میوه های خشک شده مثل برگه زرد آلود و …
  • لواشک خانگی
  • میوه‌هایی که کودک شما دوست دارد.
  • پف فیل خانگی
  • کلوچه و کیک خانگی که دستور پخت یک نمونه کلوچه خرمایی مقوی و خوشمزه را ما توضیح داده‌ایم.
  • انواع مغزها
  • نون خشکه (مادری را میشناختم که کودکش علاقه شدید به چیپس داشت و او نون خشکه‌‌های ترد و نازک را جایگزین چیپس کرد و کودکش با ولع می‌خورد. با این ترفند هم کودک احساس خوبی داشت و هم مادرش از اینکه کودکش غذایی سالم می‌خورد، راضی بود.
  • مویز که بسیار برای حافظه کودک شما مفید است.
  • برنجک: که ما طرز تهیه برنجک خانگی را توضیح داده‌ایم.
  • خرما خشک
  • سیب زمینی سرخ کرده
  • ساندویچ و اسنک خانگی البته با گوشت و … بدون استفاده از سوسیس و کالباس
  • آبمیوه‌های خانگی و طبیعی : سعی کنید برای دادن آبمیوه و شیر به بچه‌ها از نی و لیوان زیبا استفاده کنید. زیرا یک دلیل مهمی که بچه‌ها دوست دارند آبمیوه بخرند؛ این است که علاقه دارند با نی آن را بخورند.
  • و … خیلی از مواد غذایی سالم دیگر، که شما میتوانید با توجه به سلیقه کودک خود آنها را جایگزین مواد غذایی ناسالم کنید.

شما مسئول غذای کودک خود هستید؛ باید سعی کنید این مسئولیت را به بهترین شکل انجام دهید و بهترین انتخاب را برای تغذیه کودک خود داشته باشید. چراکه سلامتی فرزند شما مهم‌ترین چیز است. و این مهم با انتخاب تغذیه سالم برای کودکان بدست می‌آید.

بیشتر بخوانید: خلاقیت در کودکان

اگر شماهم راهکار و ترفندی برای اینکه چیکار کنیم تا کودکنمان چیپس، پفک و سایر تنقلات ناسالم را نخورند؟ دارید؛ مشتاق هستیم، تا نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *