آشپزیدستور آشپزی

فوت و فن درست کردن برنج کته خوب و مجلسی مثل برنج آبکش

روش درست کردن برنج کته خوب و مجلسی تا مثل برنج آبکش دون دون شودمن خودم اکثر اوقات برنج هامو به شکل کته درست می کنم. حتی وقتی مهمون دارم. چون به نظرم برنج کته نسبت به برنج آبکش هم طعم و عطر بهتری داره، هم خواص آن حفظ میشه. اما کته هایی که درست می کنم اصلا شفته و بهم چسبیده نیست و مهمون اصلاً متوجه نمیشه این برنج کته هست نه آبکش؛ در این پست قصد دارم تمام نکات لازم برای درست کردن برنج کته خوب و عالی بدون اینکه شفته و بهم چسبیده باشد رو براتون بنویسم.

روش درست کردن برنج کته خوب و عالی

برای پخت برنج کته می توانید از هر نوع برنجی که دارید مثل برنج ایرانی، هندی، تایلندی و … استفاده کنید. اما برنج ایرانی بخاطر عطر و طعم عالی که دارد، بهترین انتخاب برای درست کردن کته است.

برای هر تعداد پیمانه برنج که دارید، نکاتی که در ادامه برای پخت کته میگم، یکسان است.

نکات آب کردن برنج برای پخت کته

اول از همه برنج رو دو الی ۳ بار خوب بشویید تا هم لعاب آن گرفته شود و موقع پخت بهم نچسبد، هم برنجتون بعد از پخت کاملاً سفید و خوشرنگ باشد.

اگر برنج هندی استفاده می کنید، چون مقاوت آن زیاد هست ۲۰ دقیقه و برنج ایرانی چون زود وا میرود حداکثر ۱۰ دقیقه، با آب ولرم آب کنید. از آب گرم برای آب کردن برنج استفاده نکنید چون برنج وا می رود.

برای آب کردن برنج چون خیلی کوتاه برنج را آب می کنیم، نیاز به اضافه کردن نمک نیست.

من خودم از برنج ایرانی برای کته کردن استفاده می کنیم و ۹۰ درصد موارد اصلاً آب نمی کنم و بعد از شستن برنج، آن را روی حرارت قرار می دهم.

در پست نکات مهم برای درست کردن برنج آبکش و کته هم گفتم که: قابلمه‌‌ای را برای پخت برنج انتخاب کنید که وقتی برنج داخل آن ریخته می شود دو سوم آن خالی باشد وگرنه برنج برای پخت جا ندارد و شفته می شود. پس به این نکته هم توجه داشته باشید.

نکات جوشاندن برنج برای درست کردن برنج کته خوب

یکی از مهم ترین نکاتی که برای درست کردن برنج کته خوب باید رعایت کنید مقدار آبی هست که باید به برنج اضافه کنید و آن را روی حرارت قرار بدید. که طبق روش زیر اینکار را انجام بدید:

  • بعد از اینکه برنج رو شستید، برنج را ته قابلمه صاف کنید تا همه جا یک سطح داشته باشد.
  • انگشت خود را روی سطح برنج قرار دهید.( توجه کنید: سطح برنج نه کف قابلمه! )
  • باید آب به اندازه یک بند انگشت برای برنج ایرانی و یک و نیم بند انگشت برای برنج هندی چون بیشتر جوش می خورد، روی سطح برنج را بگیرد.

میزان صحیح آب برنج برای کته درست کردن تا خوب و عالی شود

وقتی به اندزه کافی به برنج آب اضافه کردید. نوبت به اضافه کردن نمک و روغن می رسد. نمک باعث می شود برنج بیشتر جوش بخورد و وا نرود پس حتما باید قبل از قرار دادن روی حرارت به برنج اضافه کنید.

روغن هم برای این استفاده می شود که دانه های برنج بهم نچسبد، پس روغن هم باید حتماً بریزید. ولی به اندازه! روغن اگر زیاد بریزید، بیشتر برنج را خراب و شفته می کند. اگر برنج پر روغن دوست دارید وقتی برنج دم کشید و آماده شد، در آخر به آن روغن بیشتر اضافه کنید.

برای درست کردن یک کته خوب و مجلسی مقدار نمک و روغن باید به این اندازه باشد:

  • نمک: حدوداً برای هر ۲ پیمانه برنج یک قاشق مربا خوری سرخالی نمک نیاز است.
  • روغن مایع یا جامد آب شده، برای هر پیمانه برنج نصف قاشق غذا خوری کافی است.

بعد از اضافه کردن نمک و روغن، برنج را روی شعله متناسب با اندازه قابلمه خودتون، یعنی نه شعله خیلی بزرگ نه کوچکتر از اندازه قابلمه قرار بدید و حرارت را زیاد کنید تا به جوش بیاد.

وقتی شروع به جوشیدن کرد شعله را روی متوسط به پایین قرار دهید. (حرارت گاز در این مرحله باید تقریبا دو برابر مقداری که برای دم کردن قرار می دهیم، باشد.) درب قابلمه را بگذارید تا آب برنج تمام شود.

صبر کنید آب برنج تمام شود، ( حدودا ۱۰-۱۵ دقیقه طول می کشد. ) نشانه تمام شدن آب برنج این است که حفره هایی در برنج ایجاد می شود. و کمی آب در حد نصف استکان، ته برنج می ماند. در این مرحله باید برنج را برای دم گذاشتن آماده کنید.

توجه: در حین جوشیدن، برنج را خیلی کم بهم بزنید یا اصلا بهم نزنید. زیاد بهم زدن برنج موجب وا رفتن و شفته شدن برنج می شود.

نشانه تمام شدن آب برنج برای کته کردن آن

توجه: اگر برنج بعد از اینکه آب آن تمام شد، خوب قد نکشیده یا اگر وقتی دونه های برنج را تست می کنید، مغز آن خیلی سفت و خشک هست، حدود یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید تا بیشتر جوش بخورد. اما مغز برنج کته نباید خیلی هم نرم شود وگرنه موقع دم کشیدن وا می رود و شفته می شود.

نکات دمکش کردن کته

وقتی آب برنج تمام شد نوبت به دمکش کردن برنج است. با کف گیر آرام برنج را از اطراف جمع کنید و در وسط حالت تپه ای جمع کنید. با ته کف گیر چند حفره وسط برنج ایجاد کنید تا بهتر دم بکشد.

روی درب قابلمه دمی قرار دهید و حرارت را خیلی کم کنید و صبر کنید تا ۲۰ دقیقه برنج خوب دم بکشد.

بعد از دم کشیدن اگر برنج را خیلی سریع قصد دارید ظرف کنید موقع بهم زدن برنج با کف گیر آرام برنج را بهم بزنید تا له و بهم چسبیده نشود.

نکات روش تهیه و درست کردن برنج کته خوب

اگر برنجی دارید که زود شفته می شود به نکات زیر توجه کنید:

  1. برای جوشاندن آن، نباید بیشتر از یک بند انگشت آب به آن اضافه کنید.
  2. موقع جوشیدن آن را بهم نزنید.
  3. اصلا آن را آب نکنید و بعد از شستن آن را بجوشانید.
  4. برای دمکش کردن خیلی کم باید آب ته قابلمه باشد تا وا نرود.

چرا کته کردن برنج بهتر از آبکش کردن آن است؟

اول از همه نیاز به گفتن نیست که: برنج کته هم عطر بیشتری دارد هم طعم عالیتری نسبت به برنج آبکش دارد. اما تصور اشتباهی که خیلی از افراد دارند این است که برنج کته مقدار نشاسته بیشتر نسبت به برنج آبکش دارد و باعث چاقی می شود!

این کاملاً اشتباهه چیزی که با آبکش کردن و خیساندن زیادی برنج از بین می رود ،نشاسته نیست، بلکه ویتامین‌های برنج مثل ویتامین B , D است. گفته می شود با آبکش کردن برنج میزان ویتامین B موجود در برنج یک سوم می شود.

بنابراین برنج کته نسبت به برنج آبکش از نظر میزان کالری و چاق کننده بودن هیچ تفاوتی ندارند. اما کته کردن برنج باعث می شود تمام ویتامین های برنج حفظ شود.

۴.۷/۵ - (۲۶ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. ببخشید چه نوع برنج ایرانی با چه برندی منظورمه استفاده کردین چه خوب قد کشیده ممنون میشم بفرمایید

  2. من موقع درست کردن کته آبو از قبل میجوشونم یعنی داخل کتری میجوشونم و بعد به برنج تو قابلمه اضافه میکنم….یعنی میشه از همون اول از آب سرد لوله استفاده کرد?؟؟؟

    1. بله از همون اول میتونی از آب سرد استفاده کنی. برای برنج آبکش بهتره آب رو بجوشنی ولی کته به جوشندن آب نیاز نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا