صفحه اصلی / مهارت زندگی / علمی و کاربردی / ۶ ماده غذایی برای تقویت حافظه خودمان و کودکانمان

۶ ماده غذایی برای تقویت حافظه خودمان و کودکانمان

موادغذایی سالم در بهبود عملکرد حافظه ما بسیار تأثیرگذار هستند. بدن انسان به دریافت مواد غذایی متفاوت که دارای ویتامین‌های مختلف هستند، نیاز دارد. اما بعضی از مواد غذایی با خواص و ویتامین‌های خاصی که دارند؛ باعث می‌شوند بر روی حافظه تأثیر بیشتری داشته باشند. در اینجا ۶ مورد از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه را بیان می‌کنیم، که شاید از خواص فوق‌العاده آن‌ها برای افزایش حافظه و تقویت ذهن بی‌خبرید.

در نوشته‌های قبل روش‌های یادگیری بهتر و راه‌های تقویت حافظه را بیان کردیم؛ که می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به آنها مراجعه کنید. اما برای تقویت حافظه چی بخوریم ؟ موضوعی است که هم برای خودمان و هم برای داشتن کودکانی با ذهن قوی مهم است. سعی کردیم موادی را ذکر کنیم که می‌توانیم به آنها به راحتی دسترسی داشته باشیم و با یک برنامه‌ریزی خوب آن‌ها را در رژیم غذایی خانواده‌مان قرار دهیم.

مواد غذایی مناسب برای تقویت حافظه

۱- گردو برای تقویت حافظه :

گردو سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسید چرب امگا ۳ است که همه‌ی این‌ها برای داشتن حافظه خوب و ذهن قوی لازم هستند. در یک تحقیق در دانشگاه کالیفرنیا مشخص شد؛ افرادی که روزانه مقدار کمی گردو مصرف می‌کنند. در آزمون مربوط به بررسی سطح حافظه موفق‌ترند. گردو همچنین دارای اسید آلفالینولنیک است که برای سلامت مغز مفید است.

مصرف پنیر در بین برنامه غذایی ما زیاد دیده می‌شود. برای جلوگیری از آلزایمر پنیر را با گردو مصرف کنید. چرا که تیرامین موجود در پنیر باعث کند شدن عملکرد مغز می‌شود. اما ترامین توسط آنزیمی در بدن ما تجزیه می‌شود؛ که این آنزیم برای فعالیتش به مس نیاز دارد و گردو منبع خوبی از مس و فسفر می‌باشد. اگر گردو در خانه ندارید تا وقتی آن را تهیه نکردید، برای سلامت حافظه خود از خوردن پنیر اجتناب کنید.

گردو برای تقویت حافظه

۲- ماهی سالمون برای تقویت حافظه :

یکی دیگر از مواد غذایی برای تقویت حافظه ماهی سالمون یا همان قزل آلا است، که سرشار از امگا۳ می‌باشد. مصرف سالمون برای افزایش حافظه بسیار مؤثر است. بنابراین ماهی‌ها از جمله ماهی قزل آلا را در ذنجیره غذایی خود قراردهید.

ماهی سالمون برای تقویت حافظه

سبزیجات با برگ سبز برای تقویت حافظه :

سبزیجات با برگ سبز، مثل کلم بروکلی، اسفناج و تمام سبزی‌هایی که در سبزی خوردن استفاده می‌شود، سرشار از ویتامین‌های A و E می‌باشند. مصرف روزانه‌ی این سبزیجات یکی از راه‌های ساده برای کمک به سلامت مغز است.

طبق یک مطالعه تحقیقاتی که در در مجله “Neurology” منتشر شد؛ مشخص شد افرادی که روزانه یک یا دوبار از سبزیجات با برگ سبز استفاده می‌کنند، مغز آنها نسبت به افرادی که این سبزیجات را بسیار کمتر در ذنجیره‌ی غذایی خود استفاده می‌کنند ۱۱ سال جوان‌تر است. پس یکی از راه‌های مؤثر برای تقویت حافظه گنجاندن این سبزیجات در رژیم غذایی خودتان و کودکانتان است.

یکی از سبزیجات مفید برای حافظه، کلم بروکلی است. کلم بروکلی دارای ویتامین K و اسید فولیک است که برای بهبود حافظه و داشتن ذهن سالم به آنها نیاز داریم.

سبزیجات با برگ سبز برای تقویت حافظه

زرده تخم مرغ برای تقویت حافظه :

زرده تخم مرغ یک منبع عالی برای کولین است. کولین یک انتقال دهنده عصبی است که به سلول‌های مغز کمک می‌کند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و خاطرات را حفظ کنند.

کولین (Choline) :

زرده تخم مرغ یکی از غنی‌ترین منابع کولین است. کولین یک اسیدآمینه است. در دو زرده بزرگ تخم مرغ کمی بیش از ۲۳۰ میلی گرم کولین وجود دارد؛ که حدود نیمی از نیازهای روزانه بدن ما را به کولین فراهم می‌کند. کولین با کمک به حفظ ساختار غشاهای سلولی مغز، به سلامت مغز ما کمک می‌کند. کولین یک انتقال دهنده عصبی است که برای ارسال پیام از مغز به اعصاب و ماهیچه ها نیاز است. کولین غذای مغذی مهمی برای یک کودک در حال رشد در رحم است. مصرف کولین در دوران بارداری باعث رشد کامل مغز جنین می‌شود و از نقص مغز جنین محافظت می‌کند.

زرده تخم مرغ علاوه بر داشتن کولین منبع غنی از ویتامین‌ها و موادمعدنی مختلف مورد نیاز برای عملکرد مناسب مغز است. به طور خاص، زرده تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های B است. برای مثال :
  • شامل B-12 است که باعث تشکیل میلین می‌شود، ماده‌ای است که کمک می‌کند بین سلول‌های عصبی انتقال پیام‌ها، به درستی انجام شود و باعث جلوگیری از مشکلات روانی می‌شود.
  • داری B-5 مورد نیاز برای حفظ سلامت سیستم عصبی است.
  • دارای B-6 است که در تولید انواع نوروترانسمیترها دخیل است.
  • دارای بیوتین که کمبود آن می‌تواند باعث مشکلات حرکتی و بینایی مرتبط با سیستم عصبی شود.

علاوه بر این، زرده تخم مرغ مواد مغذی ضروری و مواد مغذی مغز، را فراهم می‌کند که عملکرد آنتی اکسیدانی مغز را تامین می‌کند.
زرده تخم مرغ همچنین سایر اسیدهای آمینه‌های مورد نیاز مغز را تأمین می‌کند.
اسیدهای آمینه خاصی که در زرده تخم مرغ وجود دارند به مغز کمک می کنند تا انتقال دهنده‌های مهم عصبی را ایجاد کنند.

اگر نگران هستید که با مصرف تخم مرغ کلسترول شما افزایش یابد. نگران نباشید! خبر خوب این است که مطالعات نشان می‌دهد که تخم مرغ باعث افزایش سطح کلسترول خوب می‌شود. بنابراین مصرف آن برای افراد دارای کلسترول مشکلی ندارد.

زرده تخم مرغ برای تقویت حافظه

شکلات تلخ برای تقویت حافظه :

شکلات تلخ نیز می‌تواند جریان خون را به مغز بهبود بخشد، در نتیجه یکی دیگر از مواد غذایی برای افزایش حافظه  شکلات تلخ است. شکلات تلخ همچنین دارای اسید آمینه‌های لازم برای سلامت حافظه است. سعی کنید شکلات حداقل ۷۰ درصد را تهیه کنید، تا از خواص شکلات تلخ بهره ببرید.

شکلات تلخ برای تقویت حافظه

روغن زیتون برای تقویت حافظه :

با توجه به  آنتی اکسیدان‌های قدرتمند به نام پلی‌فنول‌‌ها، که در روغن زیتون یافت می‌شوند، علاوه بر اینکه باعث تقویت حافظه می‌شود، جلوی زوال مغز و آلزایمر را می‌گیرد.

روغن زیتون منبع مهمی از ویتامین E و K است؛ که برای بهبود حافظه و سلامت مغز مؤثر شناخته شده‌اند.

ویتامین E در جلوگیری از ضعف ذهنی به ما کمک می‌کند. ویتامین E، به ویژه در حضور ویتامین C، برای حفظ حافظه بسیار مناسب است و باعث جلوگیری از دست دادن حافظه می‌شود و به طور قابل توجهی خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

ویتامین K کمک می‌کند که مغز خود را قوی کنید و سرعت مغزتان را افزایش دهید. ویتامین K می‌تواند توانایی شما برای یادآوری کلمات را بهبود ببخشد. همچنین در جلوگیری از آلزایمر بسیار مؤثر است.

روغن زیتون برای تقویت حافظه

چغندر برای تقویت حافظه :

چغندر موجب افزایش جریان خون در ناحیه‌ای از مغز که مرتبط با زوال عقل است می‌شود. همچنین چغندر دارای ویتامین A و C است که برای عملکرد بهتر مغز مفید است.

چغندر برای تقویت حافظه

۶ ماده غذایی برای تقویت حافظه خودمان و کودکانمان
به این مطلب چه امتیازی می دهی ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *