خانه داری

تازه کردن سبزی پژمرده و نجات سبزیجات از پلاسیده شدن

روش های تازه کردن دوباره سبزی پژمردهانواع سبزی حال چه سبزی خوردن و چه کاهو،کلم بروکلی، کرفس و هویج بعد از مدتی ماندن در یخچال شروع به پژمرده شدن و بعد از آن پلاسیدن می کنند. بیشتر اوقات از زمانی که سبزی ها پلاسیده می شوند دیگر خیلی میلی به خوردن آنها نداریم. بنابراین آنها را دور می ریزیم. اما آیا روش مؤثری برای تازه کردن سبزی پژمرده وجود دارد؟

خبر خوب این است که: بله، ترفندها و راهکارهایی برای تازه شدن دوباره سبزی هستند و بهتون کمک می کنند بجای آنکه سبزیجات پلاسیده که مطمئناً دلتان نمی آید به راحتی آنها را روانه سطل آشغال کنید، دوباره تازگی خودشان را تا حد زیادی بدست بیاروند و قابل مصرف شوند.

ترفندهایی برای دوباره تازه کردن سبزی پژمرده

این روش ها برای تازه شدن دوباره انواع سبزی های دارای برگ مانند: کاهو، کلم بروکلی، سبزی های خوردن، کرفس، اسفناج و همچنین هویج قابل استفاده است.

توجه: اگر سبزی پلاسیده شده باشد یعنی کپک زده یا لزج و سیاه باشد، دیگر قابل بازگردانی نیست. این راهکارها برای تازه کردن سبزی هایی هست که تنها پژمرده شده باشند.

راهکارهایی وجود دارد که بتوان سبزی خوردن را تا مدت طولانی در یخچال تازه نگه داشت بدون اینکه پژمرده و پلاسیده شود. این راهکارها را پیشتر در مطلب روش تازه نگهداشتن سبزی خوردن توضیح دادم. حتماً برای نگهداری سبزی این راهکارها را بکار بگیرید که تا حداکثر زمان سبزی هایی که خرید کردید، تازه بمانند.

حتما بخوانید: ۳ راهکار برای تازه ماندن کاهو برای مدت بیشتر از ۳ هفته

شوک آب و یخ برای تازه کردن سبزی پژمرده

سبزی ها یا قسمت هایی از سبزی که سیاه و لزج شده‌اند را جدا کنید.

سبزی ها را برای حداقل ۳۰ ذقیقه در کاسه پر از آب و یخ بریزید. این ترفند ساده به تازه شدن دوباره سبزی ها کمک زیادی می کند.

تازه کردن سبزی پژمرده با ترفند آب و یخ

هرچه سبزی پژمرده تر یا ضخیم تر باشد، باید مدت زمان بیشتری در آب یخ بمانند. ممکن است لازم باشد کاسه حاوی سبزی، آب و یخ را یک شب تا صبح بماند تا سبزی ها طراوت بیشتری بگیرند. بخصوص برای سبزی هایی مانند کرفس و هویج که به آب بیشتری برای تازه شدن نیاز دارند.

زمان ماندن در آب و یخ متفاوت است و به نوع سبزی شما بستگی دارد. خودتان چک کنید هر موقع دوباره سبزی ها تازه شدند. آنها را از آب و یخ خارج کنید.

بیشتر حجم سبزی را آب تشکیل می دهد سبزی وقتی پژمرده می شود که آب موجود در آن کم شود. پس با قراردادن آن ها در آب، کم کم آب جذب می کنند و دوباره تازه می شوند. یخ موجب می شود سبزی دوباره سفت شود و از حالت وارفتگی خارج شود

توجه: اگر هوا گرم است کاسه حاوی آب یخ و سبزی را در یخچال قرار دهید.

تازه شدن دوباره سبزی کاهو کلم بروکلی و ... با شوک آب و یخ

آبلیمو برای تازه شدن سبزی

به آب یخ می توانید یک قاشق مرباخوری آبلیمو یا سرکه سیب بزنید. لیمو رنگ سبزی از حالت تیرگی خارج می کند و کمی آن را شفاف تر می کند. همچنین اسید موجود در آن کمک می کند گیاه بیشتر آب جذب کند. اما زدن لیمو اجباری نیست و میتوان آن را حذف کرد.

سیب زمینی به تازه کردن دوباره سبزی کمک می کند.

اگر به سبزی هایی که در حال خیس خوردن هستند، چند قاچ سیب زمینی خام هم اضافه کنید. به تازه کردن سبزی کمک زیادی می کند. سیب زمینی سرشار از نشاسته است. این نشاسته توسط سبزی جذب می شود و به تاز سازی سبزی پژمرده کمک زیادی می کند.

بنابراین یک سیب زمینی را پوست بکنید، ۵ الی ۶ قسمت کنید و در آب سبزی بیندازید. ( من هنوز خودم اینو تست نکردم. اما اگر برام پیش اومد و امتحان کردم ختما تجربم رو براتون می نویسم.)

در آخر هم سبزی ها را از آب و یخ بگیرید و روی یک پارچه نخی یا آبکش پهن کنید تا آب زیاد آنها گرفته شود. بعد از آن برای خوردن آماده هستند.

اگر این ترفندها را برای تازه کردن دوباره سبزی ها استفاده کردید، حتما نظرتون رو در مورد تأثیرگذاری آن ها برامون بنویسید.

۳.۵/۵ - (۸ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. من کاهو گرفتم داره خراب میشه چیکار کنم یه روز گذشته ازش پلاسیده میشه میوه فروش هستم کنار خیابان

  2. من از این روش برای کاهو استفاده کردم البته کمی آبلیمو هم اضافه کردم، که عالی نتیجه داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا