آشپزیدستور آشپزی

درست کردن رب گوجه خانگی با ۳ روش عالی با همه نکات

طرز تهیه و روش درست کردن رب گوجه خانگی و جلوگیری از خراب و کپک زدن رب گوجه و نگهداری از آناگر دنبال یک طرز تهیه رب گوجه خانگی کامل و خوب می گردید، برای درست کردن رب گوجه خانگی ۳ دستور عالی و متفاوت را براتون در ادامه مینویسم و با توجه به شرایط و سلیقه خودتون می‌توانید از یکی از این ۳ روش برای درست کردن رب گوجه در خانه استفاده کنید. روش هایی که برای تهیه رب گوجه بطور کامل توضیح خواهم داد: رب گوجه آفتابی و تهیه رب با جوشاندن گوجه و طرز تهیه رب گوجه در مخلوط کن است. همچنین نکات مهم نگهداری از رب گوجه برای جلوگیری از خراب شدن و کپک زدن آن؛ را هم خواهم گفت.

درست است که پختن رب گوجه در خانه کمی زمان بر است؛ اما اگر یکبار امتحان کنید، خودتان به این نتیجه می رسید که: واقعاً ارزشش را دارد که خودتان دست بکار شوید و رب خانگی درست کنید. چون رب گوجه خانگی نسبت به نوع کارخانه‌ای آن سالم تر، به صرفه تر، خوشمزه تر است و البته مواد افزودنی هم ندارد.

اگر صبور باشد و تا آخر این پست را بخوانید، علاوه برای آشنایی با ۳ طرز تهیه رب گوجه حتما شما را با نکات خوبی برای پخت رب گوجه و نگهداری آن آشنا می کنم.

خلاصه ای از آنچه قرار است بخوانید:

  1.  طرز تهیه رب گوجه خانگی با جوشاندن گوجه
  2.  طرز تهیه رب گوجه آفتابی
  3.  درست کردن رب گوجه با مخلوط کن یا دستگاه آبگیری گوجه
  4.  چه زمانی متوجه می شویم رب گوجه رسیده و آماده شده؟
  5.  روش ظرف و شیشه کردن صحیح رب گوجه برای اینکه خراب نشود.
  6.  روش نگهداری گوجه فرنگی برای جلوگیری از کپک زدن و خراب شدن آن
  7.  برای گرفتن آب رب گوجه بطور کامل چیکار کنیم؟

اول از همه برای تهیه رب گوجه خانگی چه گوجه هایی را انتخاب کنیم؟

انتخاب گوجه مناسب برای درست کردن رب گوجه خانگی

برای اینکه ربی که می پزید کاملاً قرمز و غلیظ شود و همچنین به ازای هر کیلو گوجه مقدار بیشتری رب بگیرید، سعی کنید گوجه هایی را انتخاب کنید که:

  • گوشتی
  • آبدار
  • قرمز رنگ
  • و نرم باشند البته نباید کپک زده یا پلاسیده باشند.

حتما بخوانید: استفاده از میوه ها و سبزیجات در حال خراب شدن

روش های درست کردن رب گوجه خانگی چگونه است؟

معروف ترین روش های درست کردن رب گوجه خانگی ۳ روش زیر است:

  • طرز تهیه رب گوجه با جوشاندن گوجه خام
  • طرز تهیه رب گوجه آفتابی یا پخت رب گوجه با آفتاب
  • طرز تهیه رب گوجه با مخلوط کن یا دستگاه آب گیری گوجه

۱-طرز تهیه رب گوجه خانگی با جوشاندن گوجه

تهیه رب گوجه با جوشاندن گوجه متداول ترین روش درست کردن رب گوجه است. زیرا هم درست کردن رب گوجه خانگی با این روش خیلی ساده است همچنین در همه فصل های سال می توانید با این روش رب درست کنید. چون به آفتاب یا بزار خاصی اصلاً نیاز ندارد.

مواد مورد نیاز:

  • گوجه
  • نمک
  • روغن مایع

مراحل درست کردن رب گوجه با روش جوشاندن

۱- ابتدا گوجه ها را بشویید و صبر کنید تا آب بیندازد.  در حین شستن اگر گوجه ها خرابی یا کپک زدگی دارند آنها را تمیز کنید.

۲- گوجه ها را به ۳ الی ۴ قسمت برش بزنید.

برای درست کردن رب گوجه گوجه ها را به 3 تا 4 قسمت برش بزنید

۳- آنها را در قابلمه بریزید نسبت به مقدار گوجه ها تقریباً به ازای هر دو الی ۳ کیلو گوجه، یک قاشق غذا خوری روی گوجه ها نمک بپاشید.  نمک کمک می کند گوجه حین جوشیدن آب بیندازد و باعث ماندگاری و جلوگیری از خراب شدن رب گوجه می شود.

نکته: برای تهیه رب گوجه بهتر است از قابلمه روحی برای تهیه رب گوجه استفاده کنید. قابلمه مسی، چون مس با رب گوجه واکنش می دهد و مواد مضر تولید می کند، خوب نیست.

۴- قابلمه را روی شعله گاز بگذارید و حرارت را متوسط کنید. درب قابلمه را بگذارید تا رب گوجه ها کم کم آب بیندازند و در آب خودشان شروع به جوشیدن کنند. ( نیاز به اضافه کردن آب ندارد. ) حدود نیم ساعت تا یک ساعت گوجه ها  باید خوب پخته شوند و پوست آنها به راحتی جدا شود. کاملاً مشخص است که گوجه پخته شده.

درست کردن رب گوجه خانگی با جوشاندن گوجه ها برای همه فصل های سال

اگر به گوجه نمک نزده باشید خوب آب نمی اندازند حتی ممکن است گوجه ته بگیرد.

۵- بعد که گوجه ها خوب پخت. گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا کاملاً خنک شوند.

۶-گوجه های پخته را با دست ورز دهید و تیکه تیکه از صافی رد کنید. تا آب و گوشت گوجه از صافی عبور کند. و پوست و دانه های گوجه داخل صافی بماند. در صافی هم دوباره روی گوجه ها دست بکشید تا آب و گوشت گوجه کاملاً از صافی رد شود.

برای درست کردن رب گوجه گوجه های پخته شده را از صافی عبور دهید

اگر مقدار زیادی گوجه دارید مثلا بیشتر از ۱۰ کیلو گوجه داشتید، چون مقدار زیاد رب بدست میاید، بهتر است صافی با سوراخ های ریز انتخاب کنید تا تخمه های گوجه تا می شود، از صافی عبور نکند. چون هرچه این تخمه ها کمتر وارد آب گوجه شود، ماندگاری رب گوجه شما بیشتر می شود و دیرتر کپک می زند.

اما اگر مقدار کمتر از ۱۰ کیلو گوجه دارید می توانید از صافی با سوراخ های درشت هم استفاده کنید چون مقدار رب کم است و زود مصرف می شود، اشکال ندارد تخمه های گوجه از صافی عبور کند.

اگر تخمه های گوجه از صافی عبور کرد، در آخر آب گوجه را از صافی ریزتر عبور دهید تا تخمه های گوجه گرفته شود.

این صافی با این اندازه سوراخ برای عبور دادن گوجه خوب است:

صافی مناسب برای درست کردن رب گوجه خانگی

۷- بعد آب و گوشت گوجه را که از صافی عبور دادید، روی حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش بیاید.  وقتی جوشید حرارت شعله را متوسط کنید. هر نیم ساعت یکبار آن را بهم بزنید تا ته نگیرد. لازم نیست حرارت شعله را خیلی کم کنید.

مواظب باشید رب گوجه ته نگیرد. رب گوجه اگر ته بگیرد هم طعم خوبی ندارد هم بوی سوختگی تمام رب را می گیرد. همانطور که گفتم رب گوجه هر نیم ساعت از ته بهم بزنید.

درب قابلمه را اصلاً نگذارید تا هم آب رب بخار شود و غلیظ نشود هم سر نرود.

۸- باید چند ساعت رب بجوشید تا برسد. نشانه رسیدن رب در این روش این است که رب شروع به جوشیدن با صدای بلند مثل مواد مذاب می کند. و رب به بیرون پرتاب می شود. این حالت نشان می دهد که آب اضافی رب گرفته شده و رب کاملاً رسیده. در این وقت زیر حرارت را کم کنید تا ۱۵ دقیقه بجوشد.

درست کردن رب گوجه خانگی با جوشاندن گوجه ها مواظب باشید رب ته نگیرد

در این مرحله یعنی وقتی رب رسید، برای اینکه رب دیرتر خراب شود به ازای هر یک کیلو رب (نه گوجه!) حدود یک قاشق غذا خوری روغن مایع به آن بزنید و رب را بهم بزنید و بعد از یک الی دو دقیقه حرارت رب را خاموش کنید. ( البته این راهکار دلخواه است و می توانید روغن نزنید اما این روش کمک می کند رب دیرتر خراب شود. )

توجه: اگر دوست دارید رب گوجه خانگی که درست کردید سفت شود. حرارت گاز را خیلی کم کنید تا رب در حال جوشیدن به بیرون پرتاب نشود. با این روش ۳۰ دقیقه بعد از رسیدن رب، باید آن را بجوشانید تا کاملاً سفت و غلیظ شود. فقط هر ۵ دقیقه رب را از ته قابلمه بهم بزنید تا ته نگیرد.

ولی اگر بخواهید کاملاً رب سفت و بدون آب شود در آخر یک روش خوب برای گرفتن آب کامل رب گوجه را خواهم گفت.

۹- در آخر صبر کنید رب خوب سرد یا ولرم شود و بعد با روشی که در ادامه میگم آنها را ظرف کنید که ربتون کپک نزند و تا مدت ها سالم بماند.

حتما بخوانید: روش درست کردن سس گوجه با گوجه تازه و رب

بهترین روش برای ظرف کردن رب گوجه

هترین روش برای ظرف کردن و بسته بندی رب گوجه بعد از درست کردن رب گوجه خانگی

بعد از درست کردن رب گوجه طرز ظرف کردن رب خانگی خیلی مهم است چرا که اگر نکات آن را رعایت نکنید رب ممکن است خیلی زود کپک بزند و خراب شود.

بهتر است برای ظرف کردن رب از ظروف شیشه ای استفاده کنید. رب به دلیل داشتن خاصیت اسیدی با ظروف فلزی و پلاستیکی واکنش شیمیایی می دهد و مواد ناسالم وارد رب می شود.

۱- شیشه های رب را از قبل خوب بشویید و اجازه دهید کاملاً خشک شود.

۲- بعد از پخت رب گوجه در خانه وقتی رب گوجه هنوز گرم است (نه داغ!) آنها را داخل شیشه رب بریزید.

۳- وقتی رب گوجه را در شیشه ریختید روی رب های داخل شیشه، کمی روغن بریزید و درب آن را محکم ببندید. روغن جلوی رسیدن هوا به رب را می گیرد و موجب جلوگیری از کپک زدن و سیاه شدن رب گوجه خانگی می شود.

۴- شیشه های پر شده از رب را بعد از اینکه روغن ریختید و درب آنها را محکم کردید، یک شبانه روز در کنار آشپزخانه برعکس قرار دهید تا هوای داخل آن کاملاً خارج شود.

۵- بعد آنها در جای خنک یا در یخچال اگر جا دارید، قرار دهید.

توجه: اگر در هنگام درست کردن رب گوجه در خانه از صافی با سوراخ های بزرگ استفاده کردید و تخمه های گوجه زیاد داخل رب است یا اجازه ندادید رب گوجه کاملاً برسد، حتما آن را در یخچال قرار دهید وگرنه خراب می شود.

۶- بهتر است بعد از تهیه رب گوجه آب رب را هم کامل بگیرید تا ربتون ماندگاری بیشتر داشته باشد مخصوصا اگر قرار است آن را در یخچال قرار ندهید.

۲- درست کردن رب گوجه آفتابی

یکی دیگه از روش های خوب درست کردن رب گوجه خانگی که خیلی هم خوشمزه میشود، رب گوجه آفتابی است. برای درست کردن رب گوجه آفتابی همانطور که از نام آن مشخص است، حتما آفتاب شدید نیاز است. بنابراین این روش تنها در تابستان و مناطق گرم مناسب است.

رب گوجه آفتابی خیلی ترش مزه می شود و اگر رب ترش دوست دارید بهتر است از روش پخت گوجه در آفتاب برای تهیه رب گوجه استفاده کنید.

مواد مورد نیاز برای تهیه رب گوجه آفتابی

  • گوجه
  • نمک
  • روغن
  • نور آفتاب

طرز تهیه رب گوجه آفتابی

۱- برای پخت رب گوجه در آفتاب ابتدا گوجه ها را بشویید. خشک که شد، ۳ الی ۴ تیکه ببرید.

۲- روی گوجه ها را نمک بپاشید، مقدار نمک سلیقه ای است و باید مثلاً برای ۵۰ الی ۶۰ کیلو گوجه حدود یک کیسه نمک ریخته شود. اگر نمک زیاد زدید و رب شور شد، نگران نباشید بعدا به غذاتون نمک اضافه نمی کنید. اما بهتر است نه نمک زیاد بزنید نه کم، تا هم رب گوجه خراب نشود و هم شور نباشد.

توجه: نمک را باید همون اول بزنید تا وقتی گوجه ها در آفتاب قرار می دهید، کپک نزند و آب بیندازد.

برای تست میزان کافی بودن نمک رب: می توانید وقتی به گوجه ها نمک زدید، آنها را بهم بزنید و بعد بچشید اگر نمکدار و خوشمزه هستند یعنی نمکی که زدید کافی است.

۲- گوجه های بریده و نمک زده را داخل قابلمه بریزید، درب قابلمه را ببنید و ۲ روز قابلمه را در آفتاب قرار دهید. هر چند ساعت یکبار آنها را بهم بزنید تا کپک نزند.

می توانید درب قابلمه را باز بگذارید. ولی برای جلوگیری از وارد شدن حشرات و گرد و خاک یک توری روی قابلمه بکشید.

در هر عصر به سراغ گوجه ها بروید و با دست گوجه ها را ورز دهید تا له شود. دو سه روز طول می کشد تا گوجه ها برای رب گیری آماده شوند.

وقتی پوست گوجه از گوشت آن جدا شد، یعنی گوجه ها رسیده. آنها را خوب ورز دهید و تیکه تیکه از صافی با سوراخ های ریز که تخمه و پوست گوجه از آن رد نشود عبور دهید.

طرز تهیه و روش درست کردن رب گوجه آفتابی

خوب گوجه ها را داخل صافی ورز دهید تا گوشت و آب گوجه از صافی عبور کند و تخمه و پوست گوجه داخل صافی بمانند. اگر تخمه های گوجه از صافی عبور کرد در آخر آب گوجه را از صافی ریزتر عبور دهید تا تخمه های گوجه گرفته شود.

ورز دادن گوجه پخته برای درست کردن رب گوجه خانگی

 

با قرار دادن گوجه در آفتاب گوجه حالت گندیدگی میگیرد. که باعث ترش شدن آن می شود و البته چون به آن نمک زدید و روزی یکبار آن را ورز می دهید کپک نمی زند.

۳- حالا آب و گوشت گوجه را روی حرارت زیاد قرار دهید.

۴- وقتی آب گوجه شروع به جوشیدن کرد. حرارت را متوسط کنید. نباید درب ظرف را بگذارید تا آب اضافی آن بخار شود و کم کم غلیظ شود. هر نیم ساعت یکبار هم رب گوجه را بهم بزنید تا ته نگیرد.

خیلی مواظب باشید در تهیه رب گوجه اگر گوجه ته بگیرد بوی سوختگی همه رب را می گیرد.

۵- نشانه رسیدن رب گوجه خانگی  همانطور که در روش قبل هم گفتم، این است که رب شروع به جوشیدن با صدای بلند مثل مواد مذاب می کند. این حالت نشانه این است که رب گوجه شما رسیده. حرارت را کم کنید تا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دیگر هم بجوشد و خوب غلیظ شود.

و مثل روش تهیه رب گوجه با جوشاندن گوجه در پخت رب گوجه آفتابی هم  برای اینکه رب دیرتر خراب شود به ازای هر یک کیلو رب (نه گوجه!) حدود یک قاشق غذا خوری روغن مایع به آن بزنید و رب را بهم بزنید و بعد از یک الی دو دقیقه حرارت رب را خاموش کنید. ( این راهکار دلخواه است و می توانید روغن نزنید. اما روغن کمک می کند رب دیرتر خراب شود. )

توجه: اگر دوست دارید رب گوجه خانگی که درست کردید سفت شود. حرارت گاز را خیلی کم کنید تا رب در حال جوشیدن به بیرون پرتاب نشود. با این روش ۳۰ دقیقه بعد از رسیدن رب، باید آن را بجوشانید تا کاملاً سفت و غلیظ شود. فقط هر ۵ دقیقه رب را از ته قابلمه بهم بزنید تا ته نگیرد.

ولی اگر بخواهید کاملاً رب سفت و بدون آب شود در آخر یک روش خوب برای گرفتن آب کامل رب گوجه را خواهم گفت.

حتما بخوانید: ۳ روش عالی برای درست کردن سس گوجه یا همان کچاپ با رب و گوجه تازه

۳- طرز تهیه رب گوجه خانگی با مخلوط کن یا با دستگاه آبگیری گوجه

این روش هم مراحل آن مانند روش اول است :

۱- آب گوجه را با استفاده از دستگاه آب گوجه گیری می گیرید یا گوجه های چند قسمت شده را داخل مخلوط کن بریزید تا خوب له شود.

طرز تهیه و روش درست کردن رب گوجه با مخلوط کن یا دستگاه آب گیری گوجه

۲- مواد را از صافی با سوراخ های ریز رد کنید. تا تفاله ها، پوست و تخمه های گوجه گرفته شود. وقتی با دستگاه آب گوجه را می گیرید برای اینکه دانه های گوجه از آب گوجه جدا شود، حتما آب گوجه را هم صافی کنید.

به آب گوحه نمک اضافه کنید. آن را بچشید کمی که نمک دار شد، کافی است. چون بعد می جوشد و غلیظ می شود.

۳- آب گوجه را روی حرارت زیاد قرار دهید. وقتی شروع به جوشیدن کرد. حرارت را کم یا متوسط کنید و درب قابلمه را نگذارید تا آب اضافی آن بخار شود و غلیظ شود. هر ۱۵ تا ۱۰ دقیقه یکبار رب گوجه را از ته قابلمه بهم بزنید تا ته نگیرد. اگر ته بگیرد طعم رب بد می شود و بوی سوختگی می گیرد.

۹- باید صبر کنید تا رب شما برسد. نشانه رسیدن رب گوجه خانگی این است که: رب شروع به جوشیدن با صدای بلند حالت ترکیدن می کند. مثل مواد مذاب. در این حالت رب رسیده.  در این مرحله باید حرارت را کم کنید تا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دیگر هم بجوشید و خوب غلیظ شود.

به ازای هر یک کیلو رب گوجه خانگی حدود یک قاشق غذا خوری روغن به آن بزنید و رب را بهم بزنید و بعد از یک الی دو دقیقه رب حرارت رب را خاموش کنید. تا رب دیرتر خراب شود. این راهکار دلخواه است و می توانید از آن صرف نظر کنید. ولی این روش کمک می کند رب دیرتر خراب شود.

حتما بخوانید: یک ترفند فوق العاده برای تمیز کردن مخلوط کن

چه زمانی متوجه شویم رب گوجه رسیده و آماده شده ؟

۱- روش اول رو قبلاً هم در توضیح روش های تهیه رب گوجه خانگی گفتم که رب گوجه شروع به جوشیدن با صدای زیاد، مانند انفجار می کند و مثل مواد مذاب به بالا پرتاب می شود.

طرز تهیه و روش درست کردن رب گوجه و تست رسیدن رب گوجه با روش جوشیدن آن

۲- روش دوم این است که بعد از پخت کامل رب گوجه مقداری از رب را داخل قاشق یا ملاغه بریزید آن را کج کنید. اگر کناره های رب داخل قاشق حالت زردی و آبکی نداشت، یعنی رب آماده شده. وگرنه اگر حالت آبکی زردرنگ دارد یعنی هنوز رب آب دارد و کاملاً غلیظ نشده و هنوز نیاز به جوشیدن دارد. اگر الان آن را بردارید بعداً زود خراب می شود.

روش درست کردن رب گوجه و تست رسیدن رب گوجه با قاشق

روش نگهداری از رب گوجه 

برای جلوگیری از کپک زدن و خراب شدن رب گوجه خانگی هنگام درست کردن رب گوجه باید نکاتی را رعایت کنید که البته در توضیحات بالا به اکثر آنها اشاره کردم. ولی برای یادآوری و تأکید دوباره آنها را تکرار می کنم:

۱- رب گوجه باید حتی المکان غلیظ باشد و برسد. رب اگر به غلظت کافی برسد تا مدت ها کپک نمی زند و سالم می ماند.

۲- برای نگهداری رب بهتر است از ظروف شیشه ای استفاده کنید. اینکار علاوه بر اینکه سالم تر است باعث می شود رب دیرتر خراب شود.

۳- ظرفی که رب را قرار است در آن بریزید باید کاملاً خشک و تمیز باشد.

۴- بعد از تهیه رب گوجه روی رب را روغن بریزد تا هوا وارد رب نشود و رب کپک نزند. بهتر است روغن جامد آب کنید و روی تمام شیشه های رب بریزید. روغن باعث می شود هوا به داخل شیشه نفوذ نکند.

۵- در هنگام پخت رب گوجه خانگی همانطور که در روش های مختلف پخت رب گوجه هم توضیح دادم، در آخرین مرحله پخت و بعد از رسیدن رب گوجه باید به  رب روغن اضافه کنید تا ماندگاری رب افزایش یابد.

۶- درب ظرف رب باید کاملاً محکم شود تا جلوی ورود هوا به آن گرفته شود.

۷- بعد از پختن رب گوجه و ظرف کردن رب، ظرف رب را یک شبانه روز برعکس از طرف درب ظرف قرار دهید تا هوای داخل شیشه کاملاً از ظرف خارج شود.

۸- به رب گوجه در هنگام پخت نمک بزنید تا مانع از خراب شدن رب شود.

۹- ظرف رب را در جای خنک قرار دهید.

۱۰- برای برداشتن رب همیشه از قاشک تمیز و خشک استفاده کنید و بعد از برداشتن مقدار مورد نیاز خودتون درب رب را زود ببنید تا خیلی با هوا تماس نداشته باشد.

۱۱- اگر رب در یک ظرف بزرگ است، بهتر است آن را به ظرف های کوچکتر تقسیم کنید و روی هر ظرف را روغن بریزید تا دیرتر خراب شود. ظرف که کوچک باشد زودتر مصرف می شود در نتیجه خراب نمی شود.

۱۲- وقتی رب را باز می کنید باید حتماً آن را در یخچال قرار دهید تا خراب نشود.

۱۳- یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از خراب شدن رب گوجه و سیاه و کپک زدن آن این است که آب رب گوجه تا می شود گرفته شود. در ادامه یک روش ساده و خوب برای گرفتن آب رب را بهتون معرفی خواهم کرد.

حتما بخوانید: نکات طلایی و روش درست کردن ماست خونگی سفت و خوشمزه

چیکار کنیم رب خوشرنگ شود؟

۱- برای درست کردن رب گوجه خوشرنگ و خوشمزه از گوجه های قرمز رنگ و گوشتی استفاده کنید. گوجه های تابستان رب خوشرنگ تری نسبت به گوجه های پاییزی و زمستانی می دهند.

۲- در  تهیه رب گوجه در مرحله آخر جوشیدن رب، با اضافه کردن روغن به رب علاوه بر اینکه رب خراب نمی شود؛ موجب خوشرنگ شدن رب می شود.

تجربه من : من خودم بیشتر مواقع برای پخت رب گوجه از روش اول یعنی جوشاندن گوجه استفاده می کنم. اما رب روش دوم یعنی رب آفتابی هم طعم ترش و خوبی می گیرد. روش سوم را هنوز امتحان نکردم اما از دوستان شنیدم این روش هم خوب می شود و چون از دستگاه آبگیری استفاده کردید کار شما آسان تر هم می شود. کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد کدام روش را انتخاب کنید ولی هر ۳ روش عالی هستند.

اینم از رب گوجه ای که من به تازگی با روش جوشاندن گوجه درست کردم. به ازای ۱۳ کیلو گوجه من ۵ عدد شیشه ۷۰۰ گرمی رب گوجه درست کردم. رب خونگی که من درست کردم عالی شد هم طعم خوبی داشت هم رنگ عالی؛ البته من وقتی رب رسید بعد از ۱۵ دقیقه آن را خاموش می کنم و اجازه نمیدم خیلی غلیظ بشه که این کاملاً با ذائقه و سلیقه شما بستگی داره. امیدوارم رب گوجه ای که شماهم درست می کنید هم عالی بشه.

این رب که در تصویر می بینید من هنوز آب آن را نگرفتم که در ادامه خواهید دید وقتی آب آن را می گیرم، چقدر غلیظ می‌شود.

روش درست کردن رب گوجه خانگی با دستور عالی

۱-برای گرفتن آب رب گوجه بطور کامل چیکار کنیم؟

یکی از روش هایی که بعد از درست کردن رب گوجه خانگی برای نگهداری طولانی مدت رب گوجه می توانید بکار ببرید این هست که: تمام آب رب گوجه را بگیرید تا رب گوجه مانند رب های بیرونی سفت و غلیظ شود.

وقتی آب رب را بگیرید اگر رب گوجه را داخل یخچال هم نگذارید و در جای خنک و تاریک نگهداری کنید تا مدت ها سالم می ماند و کپک نمی زند.

اگر رب گوجه بعد از رسیدن زیاد روی حرارت بماند، سریع ته می‌گیرد و می‌سوزد؛ بنابراین برای گرفتن آب رب گوجه من این ترفند رو استفاده می‌کنم:

یک پارچه نخی تمیز را داخل آبکش که زیر آن یک قابلمه یا تشت گذاشته‌اید، قرار دهید و رب گوجه را داخل آن بریزید. با یک ملاغه یا کف گیر رب را جابجا کنید. خواهی دید در عرض ۵ الی ۱۰ ذقیقه تمام آب رب گرفته می شود.

روش گرفتن آب رب گوجه بعد از تهیه رب گوجه خانگی

بعد رب را در شیشه بریزید روی آن را کمی روغن بریزید و شیشه را برعکس یک شب تا صبح قرار دهید.

طرز تهیه رب گوجه در خانه و گرفتن آب رب گوجه

با این روش چون رب اصلاً آب ندارد دیگر کپک نمی زند.

اینم از رب گوجه من که در آفتاب درست کردم و آب رب را هم به روش بالا گرفتم:

طرز تهیه رب گوجه خانگی با روش جوشاندن گوجه و تهیه رب گوجه با روش آفتابی

 

برای خوشمزه‌ تر شدن رب گوجه و ماندگاری بیشتر رب چه راهکارها و تجربیاتی دارید؟ لطفاً نکات و تجربیات خود را در مورد درست کردن رب گوجه خانگی با من و همه کسانی که این پست را می‌خوانند، در میان بگذارید.

۴.۱/۵ - (۱۵۲ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۶۰ دیدگاه ها

  1. سلام بعداز پخت رب و ریختن آن داخل شیشه درب شیشه ها را محکم ببندید و بعد داخل یک ظرف آب بریزید سپس شیشه های حاوی رب را در آن قرار دهید تا آب بجوشد چند قل زد زیرش را خاموش کنید
    درب شیشه ها فلزی باشد .
    اینطور حالت کنسرو پیدا می کنه و
    تا چندسال هم ماندگاری دارد بیرون یخچال .
    ممنون از سایت خوبتان
    موفق باشید

  2. سلام توروخداکمکم کنید۵روزه گوجه گذاشتم آفتاب امروزابشوگرفتم اصلا گوشتاش درنیومداونی که دراوردم ازصبح میجوشه کلا ابه اصلا رب نداره گوشتاشوچیکارکنم میشه راهنماییم کنیدفک کنم گوجه نرسیده بودن

  3. سلام دوستان عزیز ،مطالب رو خوندم بسیار مفید بود، تنها یک مورد هست که بهتره رعایت کنیم، کپک تو هر مرحله که ایجاد بشه اون ماده غذایی ارزشش رو از دست داده و با برداشتن قسمت کپک زده مشکل حل نمیشه و باید کل اون ماده غذایی بیرون ریخته بشه چون برای سلامت بسیار مضر هست .

  4. سلام ما یه تیغه داریم به دلر وصل میشه گوجه ها رو همه خورد میکنه بعد از صافی الک چوبی رد میکنیم میزاریم بجوشه وقتی به مرحله پاشیدن رسید یه توری با کش دور قابلمه میندازیم از کنار یه کم باز میکنیم هم میزنیم بعد رب رو داغ داخل شیشه میریزم بعد درش رو می‌بندیم مثل کنسرو میشه تا دو سال رب دارم نه رنگ تغییر میکنه نه کپک میزنه ولی مامانم داخل شیشه که میریزه یه پارچه سفید روی هر شیشه میزاره درب رو میبنده اصلا کپک نمیزنه

  5. سلام من وقتی دیدگاه ها رو می خوندم یکی نوشته بود که گوجه ی آبگیری بعداز پختن گاز دار وخراب شد
    میخواستم از تجربه خودم بگم گوجه را بعد از آبگیری حتما یک روز استراحت بدید گازش خارج بشه اگه این کارو نکنید رب خراب میشه

  6. سلام
    ممنون از اطلاعات دقیق و کاربردیتون
    روغن به رب ایده جالبی بود و من هم انجام دادم آب رب رو هم گرفتم غلیظ و خوش رنگ
    عالی بود
    آب رب ها رو هم دور نریختم بطری کردم گذاشتم یخچال واسه غذا استفاده میکنم

  7. دمت گرم
    چن سایت رو زیر رو کردم خوب توضیح نداده بودن
    میخام واسه دخملم رب خونگی درست کنم بریزم تو غذاش
    خیلی کمکم کردی..مرسیکم الله

  8. سلام.گوجه خرد کردم گذاشتم تا آب بندازه اما کپک زده چیکارکنم میشه درست کرد یانه؟

    1. سلام کپک ها رو جدا کن یکبار دیگه بشورشون و اینبار خیلی باز پهنشون کن تا زود خشک بشن و بعد خردشون کن و روشون نمک بریز خیلی لازم نیست خشک بشن یکم خیس باشن اشکال نداره سریع درستشون کن.

  9. سلام .من همیشه خودم رب درس میکنم و آخرش که درست کردم تموم شد خنگ شد داخل کیسه فریزر می ریزم و بسته بندی باریک باریک میکنم می زارم تو فریزر و هروقت به رب احتیاج داشته باشم اون مقدار میشکنم( چون باریکه راحت جدا میشه) و استفاده میکنم

  10. سلام ما همیشه خودمون رب درست میکنیم به روش آفتابی. حتی تا سه سال هم بدون زره ای کپک سالم میمونه. گوجه ها رو میشوریم و خرد یا با چکمه له میکنیم نمک میباشیم وروش رو با پلاستیک تمیز می‌پوشونیم تا خوانده داخلش بعد از یه هفته روش رو باز میکنیم آب اضافی رو یواش میریزیم دور تا گوجه ها آب نبره. بعد با سبد ریز دونه و پوست رو میگیریم نمک و فلفل قرمز میزنیم میجوشونیم هم رو آتیش هم رو گاز .بعد از پخت هم تو شیشه میکنیم. اصلا خارج از یخچال کپک نمیزنه و سیاه نمیشه و گاز دار نمیشه. نکته مهم اینکه آب گوجه باید گرفته بشه چون اسیدی هست باعث کپک زدن و ترش شدن بی اندازه میشه .ونمک کم هم یه دلیل دیگه کپک هست . کاملا هم پخته وسفت بشه.محل ما کلا گوجه میکارن و همه خودشون رب درست میکنن در حد ۵۰ کیلو به بالا و همه به این روش میپزن. من خودم یه بار به روش پخت گوجه درست کردم چون آب اسیدی ش داخلش میمونه و ترش کاملا جمع نمیشه کپک زد وبو گرفت همه رو ریختم دور ?

    1. سلام حسین عزیز ممنون بابت اینکه وقت گذاشتی و تجربه خوبت رو در زمینه رب آفتابی برامون نوشتی

  11. ممنون از راهنمایی کامل و جامعتون.ما از ۵۰ کیلو گوجه ۱۰ کیلو رب گرفتیم.البته با راهنماییهای شما.مرسی مرسی

  12. من با روش سوم رب درست کردم. چون پوسته گوجه هم استفاده می شه هم خوش رنگ تر می شه و هم حجمش بیشتر می شه. من از دوازده کیلو گوجه پنج کیلو رب به دست آوردم و بعد از خنک شدن توی فریزر گذاشتم که مطمئن بشم خراب نمی شه و تا زمستون رب دارم. برای اینکه یه کم ربم ترش بشه. رب را بعد از اینکه از حالت یخ زده خارج کردم توی شیشه می ریزم و یک ساعت توی آفتاب می ذارم. اینجوری سریع ترش می شه.

  13. سلام اگر رب به روش سوم‌پخته بشه چون پوست و تخمه واردش میشه مشکلی پیش نمیاد و اینکه با هر سه این روشها رب ما یه دست در میاد و حالت یکنواختی داره یانه

    1. سلام وقتی آب رب رو با دستگاه می گیرید. خود دستگاه پوست و تخمه های اونو تا حد زیادی می گیره و همانطور که در توضیحات هم گفتم اگر باز هسته داره آب رب رو از صافی رد کنید که هسته هاش تا حد ممکن گرفته بشه. بله هر سه روش در آخر یک رب خوب و عالی بدست میاد فقط مراحل فرق می کنه و بعضی نکات مثل اینکه رب آفتابی ترش تر میشه.

  14. سلام بنده رب پختم به روش دستگاه خرد کن اما هم کپک زده هم عجیب گاز داره و بلا میاد وسر ریز میشه رب هم پفکی شده و سیاه راهی هست که درستش کنم وعلت هم که این جور شده بفرمایید لطفا

    1. سلام اینکه کپک زده علتای مختلفی میتونه داشته باشه که مهم ترینش اینه که ربتون هنوز کاملاً نرسیده بوده برداشتید. یا اینکه شیشه هایی که رب داخلش ریختید خشک نباشد یا درشون رو خوب محکم نکنید یا رب رو در جای گرم قرار بدید. اینا همه میتونن علت کپک زدن باشن. من خودم چندسال پیش که رب پختم، اینجوری شد یعنی از ظرف سرزیز می شد. و کمی هم کپک زده بود. کپکا رو برداشتم به رب دوباره کمی نمک زدم و یک ساعتی اونو دوباره جوشاندم بعد هم در آخر بهش روغن مایع اضافه کردم. دوباره داخل شیشه تمیز ریختم و روی رب ها روغن ریختم که هوا داخلشون نره بعد هم درشون رو محکم کردم خوب شدن شماهم امتحان کنید.

  15. من دوساله رب درست میکنم. رب را در شیشه تو فریزر نگهداری میکنم. ایا رب با انجماد خراب میشود؟ ویتامیناش و …

    1. بله میشه تو فریزر هم رب رو نگه داشت اینجوری اصلا خراب نمیشه با انجماد کلا همیشه یه مقدار از ویتامین های مواد غذایی از دست میره. ولی اگر داخل یخچال جا نداری بهتره رب رو داخل فریزر قرار بدی تا خراب نشه

  16. سلام
    رب رو داغ داخل شیشه بریزید و درب آن را محکم ببندید و داخل آب سرد بگذارید ؛
    وقتی سرد شد بزارید کنار
    یکسالم بمونه اتفاقی نمی افته
    راه حل منطقی،علمی و عاقلانه

      1. نه اونقدر تفاوت دمایی نیست که بخواد بشکنه، اگه میترسید بزارید داخل یخچال خنک شه بعد بزارید بیرون
        لطفا در مورد علت گاز دار شدن هم بیشتر بنویسید
        و خیلی ذهنمو مشغول کرد که چرا هسته اون به فسادش کمک میکنه و بهتره جدا بشه

      2. نمیدونم چرا هسته گوجه باعث میشه زودتر خراب بشه بر اساس تجربه همیشه مامانم میگه: هسته گوجه داخل رب گوجه باشه زودتر خرابش میکنه اگر خیلی گوجه خوب بپزه یا داخل آفتاب کامل له بشه بعد از صافی بگذرونید و صافیتون خیلی سوراخ های گشاد نداشته باشه هسته ها کامل گرفته میشن.

  17. سلام من رب رو که جوشاندم مرحله به مرحله موارد بالا روانجام دادم در نهایت رو غن جامد آب کردم ریختم روی رب ها اما بعضی از شبشه ها بعد ازبک ماه روی روغن جامد شیشه ها کپک زده چکار کنم؟

    1. اگر رب رسیده باشد بهش روغن زده باشید و شیشه های کاملاً خشک و تمیز باشد نباید کپک بزند شاید درب شیشه هاتون کاملاً بسته نبوده! کپک ها را بردارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دوباره رب را بجوشانید و دوباره در ظرف تمیز و خشک بریزید.

      1. لطفا توجه کنید فرمودن کپک روی روغن تشکیل شده، احتمالا مشکل از روغن بوده و کپک روغن تشکیل شده نه کپک گوجه

  18. سلام ممنونم از اموزشو راهنماییهاى خوبنون
    من گوجه هارو که خرد کردم گذاشتم یک روز موند اما چون نصفه دبه اب بود نصفش گوجه اب گوجه رو صاف کردم ریختم دور تا زمان کمترى جوش بیاد
    ایا اینکار اشتباه؟؟

    1. سلام بله آب گوجه دارای ویتامینه که شما وقتی دور ریختید ویتامین ها رو هم دور ریختید همچنین این آب وقتی بجوشه غلیظ میشه و به رنگ و طعم ربتون کمک می کنه دیگه اینکار رو نکنید. 🙂

  19. سلام ما چندین سال رب خانگی درست میکنیم حتی برای فروش هم درست می کنیم روش ابگیری بادستگاه کاملا اشتباهه البته امروزه خیلی رواج پیدا کرده ولی به دلیل باقی ماندن تفاله ها تخم گوجه درون رب هم شکل هم طعم رب عوض میشه وماندگاریشم کم تر میشه ما باروش کاملا سنتی درس میکنیم ورب تا دوسالم نگه میداریم نه رنگش عوض میشه نه طعمش.اگرم رب رادرظروف پلاستیکی می ریزید بعد ازمحکم کردن در ان انرا زیرزمین دفن کنید مطمعن باشید زره ایی خراب نمیشه

    1. سلام
      ممنون که تجربت رو نوشتی ولی من بشخصه ریختن رب داخل ظرف پلاستیکی رو نمی پسندم. چون مواد مضر و سرطان زا تولید میکنه

    2. اتفاقا آبگیری اصلا تخم و پوست و جدا میکنه و صاف صاف میکنه . بعد آبگیری بزارید یک روز بمونه و کمی از بالای دبه یا ظرف خالی باشه چون کف و باد میکنه باید فضا داشته باشه که سر نره . نمک هم نمیخواد یکی دو بار فقط هم بزنید بعد از یک روز اول با حرارت بالا بعد از نصف شدن آب زیر گازو کم کم میکنی که ته نگیری پنج ساعت لازمه تا رب سفت بشه اولش هم سه و نیم ساعت با حرارت بالا حدودا هشت ساعت و نیم . خیلی عالی و دردسرش هم کمتره . بقیش طبق دستور بالا .

  20. سلام من رب درست کردم الان ک ریختمش توی شیشه پف میکنه و از در شیشه آب میزنه بیرون. جوش میاره نمیدونم چیکار کنم.

    1. سلام
      هنوز ربتون نرسیده بوده برداشتید. دوباره بریزید داخل قابلمه یک ساعت یا بیشتر بجوشنید تا غلیظ بشه بعد در آخر یکم روغن مایع بهش بزنید و بگذارید خوب که سرد شد اونا رو داخل شیشه های خشک و تمیز بریزید.

  21. سلام اگر وقتی گوجه ها را خورد کرده و در آفتاب بذاریم یک لایه سفید روی گوجه ها تشکیل شود این نشانه چیست؟!

    1. سلام
      لایه سفید! تا حالا خودم همچین چیزی رو ندیدم اما همانطور که گفتم هر روز باید یکی دوبار گوجه ها را بهم بزنید و بهشون نمک بزنید تا وقتی زیر آفتاب گذاشتید کپک نزنند. اگر نمک نزدید یا بهم نزنید شاید داره کپک میزنه

  22. سلام عزیزم ممنون از آموزش پخت رب گوجه.اما رب شما خیلی شل است و رنگش هم به نظر جالب نمیاد.موفق باشید.

    1. سلام
      نه اصلا اینجوری نیست اتفاقا سفتی رب من نرماله نه خیلی سفت هست نه خیلی شل، رنگش هم به نظرم خوبه شاید عکس خوبی نگرفتم دوباره ازشون یک عکس دیگه میزارم. البته اگر کسی دوست داره میتونه بزاره رب سفت تر هم بشه و خب طبیعتا رنگ آن هم قرمرز تر میشه.

  23. سلام عزیزم مرسی از توضیحات کاملتون…من از روش سوم استفاده کردم حدود ۶۰ کیلو گوجه دادم ابگیری بعد رختم دبه پلاستیکی تا زمانی که ریختم تو قابلمه بپزه حدود ۵ یا ۶ ساعت تو دبه بودن گوجه ها و ی بوی خیلی بدی گرفته الانم ک دو ساعته داره میپزه همون بورو میده ب نظرتون چیکار کنم این بو ازبین بره..کمط ام ازش چشیدم تلخ نبود ولی همون بو تو ذوقم زد لطفا کمکم کنید مرررسیی

    1. سلام
      احتمالاً گوجه ها یکم ترش کرده که این بو رو میده یکی از دوستام هم میگفت آب گوجه رو یک شب تا صبح گذاشته بعد درسته کرده اون میگفت خوب شده تازه ترش تر هم شده، صبر کنید کاملاً بپزه نمک و روغن هم بهش بزنید فک کنم بوش بره.

    2. سلام.. خوبین؟
      من یه شب تا صبح گذاشتم تو دبه پلاستیکی، آب و گوجه از هم جدا شدن، آب موند زیر، گوجه های چرخ شده موند رو.
      برای همین پختش خیلی راحت تر شد.
      احتمالاً گوجه خرابی قاطی گوجه هاتون بوده که در عرض پنج ، شش ساعت بوگرفته وگرنه ربطی به موندن تو دبه نداره.

  24. سلام، ممنون از توضیحاتتون، سوالی داشتم، چه ظرفی برای نگهداشتن گوجه زیر آفتاب مناسب است، آلومینیوم یا پلاستیکی؟

    1. خواهش می کنم 🙂 داخل قابلمه آلومینومی یا رویی قرار بدید بهتره، چون هم بیشتر گرم میشه و زود تر می رسه هم پلاستیک در گرما مواد مضر تولید می کنه و خوب نیست

  25. سلام و درود ممنون از راهنمایی خوبتون
    ی سوال داشتم
    اگر رب در ظروف پلاستیکی و کاملا پاکیزه باشد
    موردی دارد ؟

    1. سلام خواهش می کنم.
      بهتره در ظرف پلاستیکی نریزید چون رب اسیدی هست و ممکن است با ظرف واکنش نشان بده و مواد مضر تولید کنه از طرفی ظرف پلاستیکی گرما را بیشتر در خود نگه می داره و باعث میشه رب زودتر خراب بشه. بهترین ظرف برای نگهداری رب گوجه شیشه هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا